Фінансові новини
- |
- 19.12.25
- |
- 20:21
- |
-
RSS - |
- мапа сайту
Авторизация
![]() | |
|
"Гроші не можуть купити кохання, але значно поліпшать твої позиції під час переговорів" Джильберт Честертон |
Штучний інтелект - нова екологічна загроза?
15:55 14.08.2023 |

Технології штучного інтелекту (ШІ) переживають бум - не в останню чергу завдяки ажіотажу навколо таких нових додатків, як ChatGPT. Чат-бот був розроблений американською компанією OpenAI, яку підтримує концерн Microsoft. Одним із засновників OpenAI є Ілон Маск. ChatGPT здатний підтримувати бесіду, писати тексти, складати вірші та есе майже як людина. Його поява спровокувала гостру конкуренцію між світовими технологічними гігантами за виведення на ринок аналогічних і, можливо, досконаліших програм.
Інвестиції в штучний інтелект швидко зростають. Наразі світовий ринок ШІ оцінюють у 142,3 мільярда доларів, а до 2030 року очікується його зростання майже до двох трильйонів доларів.
Системи штучного інтелекту вже багато в чому присутні в повсякденному житті, допомагаючи людям, компаніям або урядам працювати ефективніше. Однак у цієї технології є і зворотний бік.
Навчання ШІ призводить до викидів сотень тонн СО2
Для того щоб ШІ міг виконувати поставлені завдання, йому необхідно освоїти величезні масиви даних. Щоб навчитися розпізнавати автомобіль, алгоритм повинен просіяти мільйони зображень машин. ChatGPT обробляє величезні текстові бази даних, щоб навчитися працювати з людською мовою.
Обробка інформації відбувається в центрах обробки даних (ЦОД). Вона потребує великих обчислювальних потужностей і є дуже енергомісткою. "На всю інфраструктуру таких центрів і мереж передачі даних припадає від двох до чотирьох відсотків викидів CO2 у світі. Це приблизно стільки ж, скільки викиди від авіаційних перевезень", - каже Анне Моллен (Anne Mollen) з берлінської неурядової організації Algorithmwatch.
У дослідженні 2019 року вчені з Массачусетського університету підрахували, що "навчання" одного великого пристрою штучного інтелекту може призвести до викиду до 284 тонн CO2-еквівалента - майже вп'ятеро більше, ніж викиди автомобіля за весь термін його виробництва та експлуатації.
"Коли я вперше ознайомилася з цими даними, була просто приголомшена. Коли ви летите на літаку з Лондона до Нью-Йорка, ваша емісія вуглекислого газу становить 986 кг. Але щоб навчити ШІ, ми викидаємо 284 тисяч кг. Чому б нам не поговорити про те, як зменшити цей вуглецевий слід", - розмірковує Бенедетта Бревіні, доцентка кафедри політичної економії Сіднейського університету та авторка книги "Is AI good for the planet?".
Щоправда, підрахунки в дослідженні Массачусетського університету стосувалися особливо енергоємної моделі ШІ. Простіші програми можуть працювати на ноутбуці і, відповідно, споживати менше енергії. Але системи, що працюють із так званим "глибоким навчанням", наприклад алгоритми, що курують контент соціальних мереж, або ChatGPT, вимагають досить значних обчислювальних потужностей.
Після завершення "етапу навчання" подальші викиди відбуваються під час роботи системи, що може відбуватися мільярди разів на день - наприклад, щоразу, коли онлайн-перекладач перекладає слово або чат-бот відповідає на запитання. На думку Моллен, на цей етап може припадати до 90 відсотків викидів за весь життєвий цикл ШІ.
Як можна зменшити "вуглецевий слід" ШІ?
"Ми повинні враховувати весь виробничий ланцюжок і всі пов'язані з ним екологічні проблеми, особливо енергоспоживання та викиди, а також токсичність матеріалів і відходи. Навіть на етапі розробки і навчання алгоритму", - вимагає Бревіні.
Замість того, щоб розробляти дедалі більші моделі ШІ, як це відбувається нині, дослідниця Algorithmwatch Моллен пропонує компаніям використовувати компактніші системи зі зменшеними наборами даних і проводити навчання ШІ на ефективнішому апаратному забезпеченні.
Робота центрів обробки даних у регіонах, де використовуються поновлювані джерела енергії і не потрібно багато води для охолодження, також може знизити "вуглецевий слід" ШІ. Наприклад, величезні ЦОД у США або Австралії, де викопне паливо становить основну частину енергобалансу, виробляють більше викидів, ніж центри в Ісландії, де використовують геотермальну енергію, а нижчі температури зовнішнього повітря полегшують охолодження серверів.
ТЕГИ
ТОП-НОВИНИ
ПІДПИСКА НА НОВИНИ
Для підписки на розсилку новин введіть Вашу поштову адресу :


Саміт Європейського Союзу затвердив рішення про спільне запозичення для України на суму 90 млрд євро.
Президент України Володимир Зеленський повідомив, що поки що не зміг
отримати розгорнуту відповідь про алгоритм дій США в рамках гарантій
безпеки Україні на випадок повторної агресії РФ.
Власники 99,06% ВВП-варантів, які перебувають в обігу на загальну суму $2,635 млрд, підтримали їх повний обмін на звичайні єврооблігації України, йдеться у біржовому повідомленні України у четвер.
З 1 січня 2027 року платники єдиного податку з доходом від 1 млн грн повинні будуть сплачувати 20% ПДВ
Кабінет міністрів України дозволив Міністерству фінансів понаднормово
запозичити 55 млрд грн. Їх планують використовувати на початку
наступного року.
Кожен власник складу рано чи пізно стикається з банальною проблемою -
місця не вистачає. Товарів стає більше, асортимент росте, а стіни
приміщення залишаються на місці.
В Україні стартував оборонний збір на 1 млрд грн для захисту від "Шахедів". Про це повідомляє пресслужба Фонду Сергія Притули. Проєкт під назвою "Єдинозбір" проводиться фондом спільно з 412 бригадою Nemesis та Світовим Конґресом Українців.
Google розширила можливості Gemini, додавши функцію перевірки відео на
використання генеративного ШІ, але це працює лише для контенту,
обробленого власними інструментами компанії.
У звіті за квартал компанія зафіксувала рекордний дохід у розмірі $13,64
млрд, що значно більше за $8,71 млрд у той самий період минулого року.
Зростання пояснюється активними закупівлями пам'яті для дата-центрів з
боку OpenAI, Meta, Microsoft та Google.
Компанія Google анонсувала
нову модель Gemini 3 Flash, яка орієнтована на високу швидкість роботи,
ефективність і низьку вартість без втрати якості штучного інтелекту.
Як уточнив Комаров, з прифронтових регіонів на південному сході та сході
отримано та відправлено більше 100 тис. повідомлень з підключенням до
D2С, а загалом за цей час користувачам вдалося надіслати та отримати
понад 540 тис. SMS за підключення до сигналу "Kyivstar | SpaceX".
Повна заборона продажу автомобілів з двигунами внутрішнього згоряння в ЄС відкладається
Mercedes зробить сучасні фари ремонтопридатними в рамках ініціативи
Tomorrow XX, спрямованої на розвиток циркулярної економіки. Якщо зараз
лінзи, накладки, рамки, корпуси та електроніка мають клейові з'єднання,
то в майбутньому їх замінять різьбовими.
Китайський гігант Xiaomi почав піднімати ціну на свою продукцію і перш за все підвищення торкнеться планшетів.
Йдеться про застосунок, пов'язаний із Sei - блокчейном рівня Layer 1,
який створили спеціально для торгівлі цифровими активами. Застосунок
попередньо встановлюватимуть на всі нові смартфони Xiaomi, що
продаватимуться за межами материкового Китаю та США.
За словами спікерів, одразу після початку повномасштабного вторгнення РФ
у лютому 2022 року Україна перенесла критичні масиви даних до
дата-центрів на території ЄС. Уже в 2023 році стратегія була
трансформована в бік створення суверенних національних дата-центрів із
підтримкою транскордонних рішень резервного копіювання.
Google анонсувала новий експериментальний веббраузер під назвою
Disco, що орієнтований на інтеграцію ШІ у процес перегляду сторінок.
Першою функцією браузера стала GenTabs - віджети, створені на основі
відкритих вкладок, історії чатів і запитів користувача.
AMD може розглядати 2-нм техпроцес Samsung для випуску майбутніх
чипів. Про це повідомляють джерела з Південної Кореї.
Європейський Союз розглядає можливість п'ятирічної відстрочки своєї
заборони на використання двигунів внутрішнього згоряння після сильного
тиску з боку деяких найбільших автомобільних країн регіону.
Зловмисники застосовують нову схему для поширення шкідливого ПЗ Atomic
macOS Stealer (AMOS), використовуючи довіру користувачів до чат-ботів на
зразок ChatGPT від OpenAI чи Grok від xAI. Про це повідомляє Huntress у
своєму дослідженні.
У листопаді український автопарк поповнили понад 11 тис.
автотранспортних засобів на акумуляторних джерелах живлення (BEV). Це
майже втричі більше, ніж у листопаді торік.