Авторизация

Ім'я користувача:

Пароль:

Новини

Топ-новини

Фінансові новини

Фінанси

Банки та банківські технології

Страхування

Новини економіки

Економіка

ПЕК (газ та електроенергія)

Нафта, бензин, автогаз

Агропромисловий комплекс

Право

Міжнародні новини

Україна

Політика

Бізнес

Бізнес

Новини IT

Транспорт

Аналітика

Фінанси

Економіка

ПЕК (газ та електроенергія)

Нафта, бензин, автогаз

Агропромисловий ринок

Політика

Міжнародна аналітика

Бізнес

Прес-релізи

Новини компаній

Корирування

Курс НБУ

Курс валют

Курс долара

Курс євро

Курс британського фунта

Курс швейцарського франка

Курс канадського долара

Міжбанк

Веб-майстру

Інформери

Інформер курсів НБУ

Інформер курс обміну валют

Інформер міжбанківські курси

Графіки

Графік курсів валют НБУ

Графік курс обміну валют

Графік міжбанківській курс

Експорт новин

Інформація про BIN.ua

Про сайт BIN.ua

Реклама на сайті

Контакти

Підписка на новини

Битва за “мінімалку”: чи буде 4200

10:27 19.04.2018 |

Економіка

 Галина Калачова / Економічна правда

Після першого кварталу уряд повинен був визначитись, чи зможе підвищити мінімальну зарплату до 4200. Дедлайн вийшов, до чого ж прийшли?

Осінь 2016 року. Прем'єр Володимир Гройсман анонсує "економічну сенсацію" - двократне підвищення мінімальної зарплати - з 1600 до 3200 грн з січня 2017.

Це рішення спровокувало комплекс економічних зрушень - як позитивних, так і негативних.

З "плюсів" це спричинило чистку серед підприємців, які користуються спрощеною системою ("сплячі" ФОПи почали масово закриватись, - ЕП), а також призвело до зростання доходів громадян і розширення бази оподаткування.

В результаті зросли надходження до бюджету від бізнесу за рахунок єдиного соціального внеску (ЄСВ) та податку на доходи фізичних осіб (ПДФО).

З іншого боку - це стало одним з драйверів інфляції і однією з причин більш жорсткої монетарної політики НБУ та призвело до збільшення видатків бюджету і до напруження у відносинах України з МВФ.

Зима 2017 року. Естафету у прем'єра перехоплює президент. У грудні минулого року Петро Порошенко заявив, що у 2018 планується підвищити мінімальну заробітну плату в Україні до 4100 гривень.

Пізніше, у розпал бюджетного процесу, лідер "радикалів" Олег Ляшко заявив, що "у бюджету є всі можливості" встановити мінімальну зарплату на рівні 4200-4300 грн.

Можливостей, насправді, не було. На словах уряд не став заперечувати і плани підтримав, але з обмовкою.

Так, у бюджеті на поточний рік підвищення "мінімалки" заплановане до 3723 грн, але зазначається, що треба провести моніторинг виконання державного бюджету за підсумками першого кварталу 2018 року і визначитись, чи є можливість підвищувати розмір мінімальної зарплати до 4200.

Напередодні з'явились дані щодо виконання бюджету в першому кварталі і вони не є переконливими. Тим не менше, у влади зараз немає розуміння, що робити далі з "мінімалкою" - міністерства розділилися.

Чи варто чекати підвищення "мінімалки", і до чого це може призвести, пояснює ЕП.

Бюджет пішов в "мінус"

З початку року державний бюджет за доходами не виконується.

За даними Держказначейства, у першому кварталі доходи (з урахуванням відшкодування ПДВ бізнесу) становили 193,6 замість запланованих 199,7 млрд грн. Невиконання плану - на 6,2 млрд грн або 3,1%.

Не виконується план ні за митними, ні за податковими надходженнями. Так, Державна фіскальна служба дала 167,4 млрд грн замість запланованих 173,6 млрд грн. Не вистачило 9,5 млрд грн або 3,6% для виконання плану.

Чому так сталося?

По-перше, до просідання митних платежів, у тому числі, призвело зміцнення гривні. Доходи бюджету були розраховані на основі середньорічного курсу 29,3 грн за долар і курсу на кінець року - 30,1 грн за долар.

Проте, у квітні гривня закріпилась на рівні 26 грн за долар, що не дало митникам можливості генерувати додаткові доходи з імпорту і перекривати бюджетні розриви.

По-друге, з початку року спостерігається тенденція невиконання плану за доходами від ренти за користування надрами.

"Однією з причин невиконання плану по ренті за користування надрами могли бути нижче очікуваних об'єми видобутку газу", - вважає керівник підрозділу з фінансового аналізу корпорацій небанківського сектору групи ICU Олександр Мартиненко.

За його словами, середньодобовий видобуток газу за січень-лютий залишився майже незмінним - 57 млн куб. м.

"Це означає, що поки компаніям сектору вдається лише компенсувати природній спад видобутку на своїх родовищах. Проте ми очікуємо, що впродовж року виробничий тренд зміниться на краще, і за підсумками 2018 року видобуток природного газу в Україні може зрости на 4-6%", - пояснив експерт.

По-третє, не виконується план зі збору внутрішнього акцизу.

"По акцизам, є тенденція зменшення продажу тютюнових виробів - у лютому спостерігалося падіння продажів на 27%, виробництво за два місяці зменшилося на 27%, та алкоголю. За два місяці виробництво міцних спиртних напоїв зменшилося на 38%", - пояснила ЕП макроаналітик Concorde Capital Євгенія Ахтирко.

За інформацією ЕП, напередодні підвищення акцизів виробники підакцизних товарів запаслися продукцією за нижчими акцизними зобов'язаннями.

По-четверте, спостерігається розрив по сальдо ПДВ. Йдеться, зокрема, про надходження від внутрішнього ПДВ. Справа в тому, що в бюджеті закладається план по доходам від ПДВ, а план по його відшкодуванню - відсутній. Відшкодовуються усі суми, що заявляє бізнес і підтверджує ДФС.

У першому кварталі розрив між планом і фактом по доходам від внутрішнього ПДВ сягнув 6,8 млрд грн.

"По ПДВ статистику за квартал зіпсувало зростання суми відшкодування на 25% рік до року. Це більше, ніж зростання експорту товарів (+15% в доларовому еквіваленті за 2 місяці)", - зазначає Ахтирко.

Перекіс у тому числі пов'язаний з відшкодуванням ПДВ аграріям. Як пояснили ЕП в Українській зерновій асоціації, частково це пояснюється тим, що у першому кварталі виросли ціни на зерно і олію, а також зросли їх обсяги відвантажень".

По-п'яте, Нацбанк перерахує до державного бюджету майже на 6 млрд грн менше, ніж планувалось. Цю дірку доведеться перекривати і за рахунок чого, поки що не зрозуміло.

Правда, є і позитивні тенденції - спостерігається перевиконання плану по ПДФО та податку на прибуток.

"У першому кварталі перевиконання плану з податку на прибуток склало 7,4 млрд. грн. Це пояснюється декларуванням НАК "Нафтогаз України" за підсумками 2017 року податку у значних сумах. Це при тому що за результатами 2016 року компанія задекларувала збитки", - пояснили ЕП у прес-службі ДФС.

В розпорядженні ЕП опинились дані про виконання державного бюджету за перший квартал.

Битва за “мінімалку”: чи буде 4200

 

Поговорять у Вашингтоні

Наразі у Міністерства фінансів та Міністерства соціальної політики протилежні погляди на можливості бюджету щодо підвищення "мінімалки".

Парадоксальність ситуації в тому, що Мінфін розглядає невиконання бюджету як причину, через яку це робити категорично не можна, а Мінсоц - як головну підставу, через яку, власне, і потрібно підвищувати мінімальну зарплату.

"Якби ми з квітня підвищили мінімальну зарплату до 4200 гривень на місяць, нам потрібно було б розширити видатки бюджету на цей рік щонайменше на 13 млрд грвень.

Це мінімальна сума, яка потрібна лише на підвищення "мінімалки" - без врахування підвищення посадового окладу працівника І тарифного розряду єдиної тарифної системи", - заявив заступник міністра фінансів Сергій Марченко в інтерв'ю одному з українських ЗМІ.

Якщо ж врахувати підвищення тарифного розряду, то, за його словами, у співвідношенні до "мінімалки" матимемо додаткову потребу у видатках на 2018 рік близько 30 млрд гривень". Тобто, можливостей у бюджету немає.

"Мінус 6 мільярдів гривень доходів бюджету! Це і є головна підстава, через яку потрібно підвищувати мінімальну зарплату. І підвищити якнайшвидше", - заявив ЕП міністр соціальної політики Андрій Рева.

Його логіка наступна: підвищення мінімальної зарплати дозволить вивести з тіні бізнес, що в свою чергу згенерує додаткові надходження до бюджету, які перекриють нестачу.

"Дохідний ефект від підвищення мінімальної зарплати буде більшим аніж минулого року за рахунок розширення бази оподаткування і детінізації. Також це призведе до зменшення кількості субсидіантів", - наголошує Рева.

За його словами, відповідні зміни до бюджету Кабмін зможе розглянути наприкінці квітня, "коли будуть усі цифри про виконання бюджету і економічні тренди".

Усі ці заяви звучать на фоні щорічних весняних зборів МВФ та групи Світового Банку у Вашингтоні, де наразі перебуває українська делегація на чолі з головою НБУ Яковом Смолієм. У Вашингтоні також зараз міністр фінансів Олександр Данилюк та заступник голови АП Дмитро Шимків.

За інформацію ЕП, перспективи майбутнього потенційного перегляду бюджету під підвищенням "мінімалки" буде однією з найгарячіших тем для обговорення з українською делегацією.

Позиція МВФ в цьому питанні була завжди однозначною: підвищення мінімальної зарплати можливе виключно за наявності економічних підстав. Сьогодні, на думку МВФ, збільшення видатків економічно неможливе.

За словами представника МВФ в Україні Йоста Люнгмана, відновлення фіскальної дисципліни в 2016-2017 роках і поступове скорочення державного боргу були суттєвими досягненнями у контексті програми реформ.

Він наголошує, що важливо дотримуватися цих засадничих правил і надалі, оскільки все ще значний державний борг лишається суттєвим чинником вразливості.

"Ми занепокоєні зростанням видаткового тиску на тлі занадто оптимістичних, на наше переконання, прогнозів доходної частини бюджету. З огляду на це, ми не бачимо фіскального простору для збільшення бюджетних видатків у 2018 році", -пояснює ЕП Йоста Люнгман.

До того ж, ще можливе збільшення витрат на інші цілі.

"Можливе збільшення державних витрат на субсидії, у випадку, якщо уряду доведеться підвищити ціни на газ для населення в результаті переговорів з МВФ", - нагадує Ахтирко.

Також додаткові розриви з великою ймовірністю з'являться через статті надходжень, які традиційно не виконуються. Наприклад, надходження від приватизації, які спрямовуються на погашення дефіциту. У першому кварталі від продажу державного майна до бюджету надійшло лише 34,6 млн грн, а в плані на рік - 22,5 млрд. грн.

 

ТЕГИ

Курс НБУ на сьогодні
 
за
курс
uah
%
USD
1
38,9744
 0,1746
0,45
EUR
1
42,4470
 0,2018
0,48

Курс обміну валют на сьогодні, 10:12
  куп. uah % прод. uah %
USD 38,7222  0,20 0,52 39,2637  0,21 0,53
EUR 42,1552  0,19 0,45 42,9237  0,19 0,44

Міжбанківський ринок на вчора, 11:33
  куп. uah % прод. uah %
USD 38,9500  0,15 0,39 38,9750  0,16 0,40
EUR -  - - -  - -

ТОП-НОВИНИ

ПІДПИСКА НА НОВИНИ

 

Бізнес