Фінансові новини
- |
- 07.12.25
- |
- 00:29
- |
-
RSS - |
- мапа сайту
Авторизация
Частку нелегалів на українському ринку міжнародних автобусних перевезень оцінили у 30%
09:33 15.08.2025 |

З понад 20 000 регулярних автобусних перевізників з України за кордон 30% працюють нелегально. Таку оцінку назвала LIGA.net директорка громадської спілки (ГС) "Міжнаціональна асоціація перевізників та автостанцій" (МАПА) Альона Векліч. Вона посилається на дані членів асоціації та інформацію Міністерства розвитку громад та територій України (Мінрозвитку).
За її словами, для можливості виїзду з України нелегальні перевізники отримують одну з ліцензій, яка надає відповідне право, але не дозволяє здійснювати регулярні рейси. З ними перевізники можуть перетинати кордон як звичайний легковий транспорт, без реєстрації в системі онлайн-бронювання "єЧерга", що передбачено для регулярних автобусних перевізників.
Найбільша кількість нелегальних міжнародних перевізників працює з ліцензіями:
* Міжнародного таксі. Станом на 1 січня 2025 року Укртрансбезпека загалом видала 233 таких дозволів, каже Векліч.
* На надання послуг міжнародних перевезень легковими автомобілями на замовлення. Загалом видано 978 таких ліцензій.
Також частина з 3074 суб'єктів господарювання, що отримали ліцензію на міжнародні перевезення автобусами, мають право тільки на чартерні рейси, але здійснюють регулярні - "десь 20%", оцінює Векліч.
Як явище нелегальні міжнародні пасажирські перевезення з'явилися після початку повномасштабної війни. Відтоді тільки легальний ринок міжнародних автобусних перевезень зріс у декілька разів. Наразі, згідно з оцінкою МАПА, він становить близько 5,25 млрд грн на рік.
Як стверджує Векліч, нелегальні міжнародні перевізники сплачують в рази менше податків. Оплату з пасажирів вони збирають готівкою, а реєструються як фізичні особи - підприємці (ФОП) на єдиному податку другої та третьої групи, "сплачуючи у бюджет декілька тисяч гривень на місяць". Їхній місячний заробіток у разі здійснення навіть одного рейсу на день може перевищувати 100 000 грн - з одного пасажира перевізник бере €250-300, каже Векліч.
Найбільш розповсюджений транспортний засіб (ТС) для нелегальних міжнародних перевезень - переобладнані вантажні мікроавтобуси Mersedes Sprinter з вісьмома пасажирськими місцями. Як каже Векліч, переобладнані ТС зазвичай є небезпечними для масових подорожей на далекі відстані - "сидіння в них прикручують просто на болти".
"Також нелегальним бусом зазвичай керує один водій. За правилами, встановленими для регулярних міжнародних перевізників, на маршрутах в інші країни мають працювати два-три водії", - каже вона.
З 1 червня, зауважує Векліч, нерегулярні автобусні перевізники повинні реєструватися в єЧерзі, що "відсіче шматок нелегального ринку".
"Щодня о шостій ранку нерегулярні перевізники не зможуть більше їздити, бо Прикордонна служба побачить, скільки разів вони перетнули кордон", - пояснює директорка МАПА. Покарання за таку діяльність - штраф у 34 000 грн, або позбавлення ліцензії, додає вона.
Але для припинення регулярних міжнародних рейсів, що здійснюються за ліцензією на послугу "автомобіль на замовлення", необхідні зміни до законодавства. Для таких перевезень компанія має укладати договір з пасажирами. На практиці для цілей міжнародних регулярних рейсів договори не укладаються, але "як такої відповідальності за це порушення не існує".
Вона передбачена в ініційованому Укртрансбезпекою законопроєкті №11025, що з лютого 2024 року перебуває на розгляді у Верховній Раді.
"Законопроєктом встановлюється відповідальність не тільки для компанії, але й для водія. Нелегальних перевізників зможуть штрафувати. Зараз таких підстав немає - водій може сказати, що везе, наприклад, родичів", - пояснює Векліч.
Відповідальність і штрафи для регулярних автобусних перевізників прописані в статті 60 Закону України про автомобільний транспорт і статті 164 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Зокрема, штрафи передбачені за відхилення від маршруту, за здійснення перевезень незареєстрованим автобусом, відсутність документів і тахографу, який фіксує дотримання режиму праці водієм.
Перевізники, що регулярно виїжджають за кордон на підставі ліцензії для автомобілів на замовлення, не зобов'язані дотримуватися відповідних правил, коментує директорка МАПА.
Що потрібно для регулярних міжнародних рейсів
Для здійснення міжнародних пасажирських перевезень автобусами перевізники мають отримувати відповідну ліцензію в Державній службі України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека). Надалі компанії мають придбати дозвіл на виконання регулярних міжнародних перевезень пасажирів. І відкривати міжнародний маршрут з вказанням розкладу рейсів, рухомого складу. На 1 січня Укртрансбезпека видала 10 788 таких дозволів. На сьогодні відкритих міжнародних маршрутів - 1091, за даними держпорталу autobus.gov.ua. Для нерегулярних перевезень компанії можуть придбати одноразові дозволи у певну країну.
ТЕГИ
ТОП-НОВИНИ
ПІДПИСКА НА НОВИНИ
Для підписки на розсилку новин введіть Вашу поштову адресу :
ПРЕС-РЕЛІЗИ
У РУБРИЦІ
| "Клуб білого бізнесу" збільшився майже на пів тисячі підприємств: Податкова затвердила новий перелік |


У розмові взяли участь президент Франції Емманюель Макрон, канцлер
Німеччини Фрідріх Мерц, голова Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн та інші
лідери. 
Державна служба геології та надр України продала спеціальний дозвіл
на розробку Любинецької нафтогазової площі у Львівській області.
Верховна Рада не розглядатиме питання запровадження ПДВ для фізичних осіб-підприємців.
Європейська комісія в середу офіційно запропонувала внести Росію до
власного чорного списку країн з високим ризиком відмивання грошей і
фінансування терористичної діяльності.
Стабильное качество фарша — одно из ключевых условий для успешной кухни.
Независимо от формата заведения, будь то бистро или гастрономический
ресторан, консистенция, структура и свежесть мясной массы определяют
уровень блюда.
В Україні стартував оборонний збір на 1 млрд грн для захисту від "Шахедів". Про це повідомляє пресслужба Фонду Сергія Притули. Проєкт під назвою "Єдинозбір" проводиться фондом спільно з 412 бригадою Nemesis та Світовим Конґресом Українців.
Відповідне рішення прийняте на засіданні регулятора у п'ятницю, яке транслювалося онлайн, передає кореспондент Енергореформи.
До Переліку платників податків з високим рівнем добровільного
дотримання податкового законодавства (так званого, "клубу білого
бізнесу") станом на листопад включено 7 638 суб'єктів господарювання.
У п'ятницю, 5 грудня, середня ціна на бензин
марки А-95 знизилася на 4 коп. до 58,3 грн/л, на дизельне пальне - на 4
коп. до 58,36 грн/л.
У 2025 році кожен четвертий українець почав отримувати менший дохід.
Команда МВФ опрацьовує повний текст бюджету України на 2026 рік, але, за
попередніми оцінками, в цілому він відповідає зобовʼязанням української
сторони за новою програмою EFF.
Національний банк України працює над концепцією нового проєкту закону
щодо страхування воєнних ризиків, який розраховують зареєструвати в
парламенті у першому кварталі 2026 року.
Державні нафтопереробні компанії Indian Oil Corp і Bharat Petroleum
Corp розмістили січневі замовлення на завантаження російської нафти від
постачальників, які не перебувають під санкціями, через зростання
знижок, повідомили джерела у сфері торгівлі.
У листопаді 2025 року український ринок нових авто продовжив зміщуватися в бік електромобілів.
Соціологи зіткнулися з новим ризиком, оскільки великі мовні моделі (LLM)
здатні видавати себе за людей і проходити стандартні перевірки якості.
Понад третину нових легкових автомобілів, проданих у світі цього року, виготовлено в КНР.
Усі інші проєкти відходять на другий план заради покращення ChatGPT.
Функція працює лише між абонентами, які збережені одне в одного в контактах і використовують стандартний додаток для дзвінків.
Xiaomi EV продовжує стрімко нарощувати свої позиції на ринку електромобілів
Samsung офіційно показала свій перший потрійний складаний смартфон -
Galaxy TriFold. Модель стане доступною в Кореї 12 грудня, а згодом вийде
на ринки Китаю, Тайваню, Сінгапуру та ОАЕ. У першому кварталі 2026 року
смартфон також має з'явитись в США.