Фінансові новини
- |
- 15.12.25
- |
- 07:40
- |
-
RSS - |
- мапа сайту
Авторизация
ФРН: політичні протести й економічний страйк
12:31 09.01.2024 |
Таке враження, що у Німеччині - вибух народного невдоволення. Упродовж тижня країну лихоманитиме протестами фермерів, які у понеділок, 8 січня, почали блокувати своїми тракторами вулиці міст та автобани, а з середи до п'ятниці мають намір страйкувати ще й машиністи локомотивів, що значною мірою паралізує залізничне сполучення в країні. Виникають закономірні запитання. Наскільки масовими є ці виступи? Чи можна говорити про політичну кризу? Чи загрожують ці акції уряду ФРН та владі канцлера Олафа Шольца (Olaf Scholz)?
У фермерів - протести, у залізничників - страйк
Характерна деталь: до протестів селян усупереч їхньому бажанню активно намагаються приєднатися праворадикальні кола ФРН, які в соцмережах навіть проголосили 8 січня днем загального страйку (Generalstreik) проти уряду, тоді як страйк машиністів у неонацистів такого інтересу навіть не викликає. Це наочно свідчить про чітке розуміння різниці між двома подіями.
У машиністів йдеться про класичний страйк, під час якого певна професійна група домагається від роботодавця виконання своїх специфічних економічних вимог. А ось селянські протести мають політичний характер, оскільки фермери вимагають від уряду країни скасування певних рішень, що зачіпають їхні економічні інтереси.
Тому самі фермери називають свої нинішні протести "тижнем дії" (Aktionswoche), а зовсім не страйком. Адже страйком є організоване припинення роботи найманими працівниками, а тут невдоволення висловлюють власники фермерських господарств, які зупинили виробництво на власних підприємствах. До того ж у Німеччині політичні страйки фактично заборонені, страйкувати дозволено лише заради вирішення тих економічних питань, які потім можна прописати у тарифних угодах між роботодавцем та профспілкою.
А якщо хтось хоче висувати політичні вимоги, він повинен - і може - вдаватися до різних форм висловлювання свого невдоволення. Це петиції, пікети, мітинги - і, звичайно ж, масові демонстрації, на які німецькі фермери й виїхали тепер на своїх тракторах, подавши попередньо місцевій владі заявки на проведення цих акцій.
Машиністи хочуть чотириденний робочий тиждень
Щоправда, основним роботодавцем машиністів є державна залізнична компанія Deutsche Bahn. Проте їхній можливий страйк (його може зупинити рішення суду) навіть із великою натяжкою не можна вважати антиурядовим та політичним.
Для цього достатньо поглянути на основні вимоги профспілки GDL, що представляє переважно машиністів і тим самим еліту залізничників: підвищення зарплати для всіх на 555 євро на місяць, одноразова компенсація через зростання інфляції у розмірі 3000 євро, а також скорочення робочого тижня з 38 до 35 годин за повного збереження заробітку.
Саме цей останній пункт і став каменем спотикання: профспілка машиністів GDL фактично вимагає запровадження чотириденного робочого тижня, на що Deutsche Bahn відповідає, що не може піти на це через гострий дефіцит кваліфікованих кадрів.
Час, вибраний GDL для страйку, випливає з логіки попередніх подій. Колишній тарифний договір цієї профспілки з Deutsche Bahn закінчився 31 жовтня 2023 року. У листопаді та грудні машиністи провели відносно короткі попереджувальні страйки, щоб продемонструвати роботодавцю свою рішучість, а потім під час письмового опитування майже одноголосно висловилися за безстроковий страйк.
Однак у період різдвяно-новорічних свят, коли багато німців їздять у гості до рідних чи на канікули, вони вирішили все ж таки не страйкувати, але попередили, що з 8 січня готові будуть діяти. Тож намір машиністів провести страйк із 10 по 12 січня не став несподіванкою. Але в результаті він збігся з протестним тижнем фермерів, які оголосили про це ще 22 грудня, але теж чекали до закінчення канікул, а до того ж залишили собі достатньо часу на підготовку.
Селяни борються за субсидії та податкові пільги
Протест селян спричинений насамперед рішенням уряду скасувати дотації на дизельне пальне та покласти край звільненню від транспортного податку на техніку, що використовується в сільському та лісовому господарстві. Соціал-демократу Олафу Шольцу та його партнерам з правлячої коаліції - Зеленим і лібералам (цю коаліцію називають "світлофорною" за кольорами партій, що входять до неї) - довелося піти на це після того, як Конституційний суд ФРН оголосив у листопаді неконституційним нецільове використання 60 мільярдів кредитних коштів та уряду у грудні довелося терміново скорочувати видаткову частину бюджету на 2024 рік.
Щоправда, після першої акції протесту фермерів у центрі Берліна 18 грудня уряд уже частково пішов на поступки. Однак Йоахім Руквід (Joachim Ruckwied), голова Німецького селянського союзу (Deutscher Bauernverband, DBV), який організував нинішній "тиждень дій", ще на тому мітингу заявив, що часткові заходи фермерів не влаштують і вони вимагають "переорієнтації політичного курсу", а інакше - вимагатимуть "зміни уряду". Звідси і популярне серед протестувальників - аграріїв гасло "Геть світлофор!".
Німецькі фермери, як і їхні колеги в інших країнах ЄС, вміють проводити ефектні акції протесту - і вже неодноразово це робили упродовж останніх десятиліть. Трактори на центральних вулицях великих міст, перекриті дороги, гній, що завантажується перед урядовими будівлями - все це забезпечує видовищні фото- та відеокадри та створює відчуття надзвичайної масовості.
Насправді 8 січня у різних куточках Німеччини в акціях протесту брали участь по кілька тисяч фермерів. Однак у ФРН бували політичні демонстрації за участю десятків і навіть сотень тисяч людей. Щоправда, селяни репрезентують ту галузь, яка забезпечує населення країни продуктами харчування, і вони постійно нагадують про це. З іншого боку, сільське господарство не належить до ключових галузей німецької економіки, його внесок у ВВП країни та її експорт невеликий.
Водночас аграрії отримують численні субсидії, що частково пояснюється прагненням зберегти на селі традиційні фермерські господарства та запобігти повсюдній індустріалізації сільськогосподарського виробництва, що часто веде до зниження екологічних стандартів та негуманного ставлення до тварин.
Страйк шкодить економіці, протести загрожують уряду
Так що до нинішніх протестів німецьких фермерів можна ставитися по-різному: і як до крику про допомогу тих, хто годує країну і зберігає в ній сільський устрій, і як до невдоволення невеликої групи населення, яка бореться за збереження своїх привілеїв за рахунок усіх платників податків. У прагненні вибити собі привілеї можна, звичайно, дорікнути й такій елітарній групі залізничників, як машиністи.
У будь-якому разі досить очевидно: запланований страйк GDL може завдати відчутної шкоди економіці (особливо якщо за ним будуть інші), але не становить великої політичної загрози уряду ФРН. Водночас макроекономічні збитки від блокад фермерами автошляхів (або заводу Volkswagen в Емдені) навряд чи виявляться значними, проте ці протести можуть стати дуже серйозною політичною проблемою для уряду Німеччини і здатні значно посилити кризові явища в ньому.
Тим паче, що вони відбуваються на тлі рекордно низького рейтингу Олафа Шольца і нападів, що посилюються з різних боків на його основного коаліційного партнера - Зелених. Адже саме вони є двигуном екологічного курсу нинішнього уряду, а тому виступають за скасування, нехай і поступове, субсидій на дизельне пальне.
ТЕГИ
ТОП-НОВИНИ
ПІДПИСКА НА НОВИНИ
Для підписки на розсилку новин введіть Вашу поштову адресу :


Посли Європейського Союзу прийняли рішення про скасування принципу
одностайності щодо продовження "заморозки" активів РФ, повідомляє
редактор європейського відділу Радіо "Свобода"
Представники України і США провели першу зустріч групи, яка працюватиме
над документом щодо економічного відновлення. Зокрема, в них взяли
участь Володимир Зеленський і гендиректор інвесткомпанії BlackRock.
Постпреди країн-членів Євросоюзу дали згоду на поетапну відмову від
імпорту газу з РФ до кінця 2027 року. Для набрання чинності закону його
ще має схвалити Європарламент.
Євросоюз хоче якнайшвидше завершити створення спецтрибуналу щодо
злочину агресії проти України, який стосується наказу володаря Кремля
Владіміра Путіна напасти на Україну.
Володимир Зеленський є демократично обраним президентом України, а
наступні президентські вибори мають відбутися, коли цього дозволять
умови.
Стабильное качество фарша — одно из ключевых условий для успешной кухни.
Независимо от формата заведения, будь то бистро или гастрономический
ресторан, консистенция, структура и свежесть мясной массы определяют
уровень блюда.
В Україні стартував оборонний збір на 1 млрд грн для захисту від "Шахедів". Про це повідомляє пресслужба Фонду Сергія Притули. Проєкт під назвою "Єдинозбір" проводиться фондом спільно з 412 бригадою Nemesis та Світовим Конґресом Українців.
Міністри фінансів країн ЄС
погодилися з липня запровадити тимчасовий платіж у розмірі 3 євро за
кожну посилку, а через два роки ‒ перейти до постійної системи мит.
Велика Британія "швидко розробляє" плани з підготовки країни до можливого переходу в режим воєнного часу.
Рішення щодо створення буферної зони може прийматися лише на найвищому
політичному рівні чи народом України, повідомив журналістам радник
президента з комунікацій Дмитро Литвин
Американський президент Дональд Трамп поки сумнівається, чи його країна
буде присутня у Франції на зустрічі щодо обговорення "мирного плану"
США.
Заступниця генсека НАТО Радмила Шекерінська заявила, що до кінця року
Україна отримає через механізм програма PURL близько $5 млрд військової
допомоги зі складів США - ППО, боєприпаси та критичні запчастини.
Рада ЄС ухвалила рішення щодо виділення Україні шостого траншу в рамках Ukraine Facility розміром близько 2,3 млрд євро.
Китайська компанія Biwin розпочала продаж перших накопичувачів нового формату - Mini SSD, назва якого говорить сама за себе.
Ford та Renault Group повідомили про укладення угоди щодо спільного
випуску двох електромобілів під брендом Ford для європейського ринку у
2028 році.
Віцепрезидентка Європейської комісії Тереза Рібера заявила, що
Європейський Союз не піддасться тиску з боку США щодо контролю над
компаніями Кремнієвої долини.
Китайські виробники смартфонів активізували зусилля, щоб переманити
користувачів Apple, поки компанія постала перед труднощами у запуску
функцій штучного інтелекту в Китаї.
Європейський Союз почав антимонопольне розслідування проти Google
через використання онлайн-контенту для штучного інтелекту, пише CNBC.
Сумарний обсяг сегмента легкових електромобілів за підсумками
листопада становить 13,5 тис., що на 2,3% менше, ніж було у жовтні але
на 143,8% більше відносно показників листопада-2024.
Сполучені Штати дозволять Nvidia (NVDA.O) експортувати процесори H200,
які є другими за потужністю чипами штучного інтелекту. Ці чипи
відправлятимуться до Китаю, а з таких продажів стягуватиметься 25% мита.