Авторизация

Ім'я користувача:

Пароль:

Новини

Топ-новини

Фінансові новини

Фінанси

Банки та банківські технології

Страхування

Новини економіки

Економіка

ПЕК (газ та електроенергія)

Нафта, бензин, автогаз

Агропромисловий комплекс

Право

Міжнародні новини

Україна

Політика

Бізнес

Бізнес

Новини IT

Транспорт

Аналітика

Фінанси

Економіка

ПЕК (газ та електроенергія)

Нафта, бензин, автогаз

Агропромисловий ринок

Політика

Міжнародна аналітика

Бізнес

Прес-релізи

Новини компаній

Корирування

Курс НБУ

Курс валют

Курс долара

Курс євро

Курс британського фунта

Курс швейцарського франка

Курс канадського долара

Міжбанк

Веб-майстру

Інформери

Інформер курсів НБУ

Інформер курс обміну валют

Інформер міжбанківські курси

Графіки

Графік курсів валют НБУ

Графік курс обміну валют

Графік міжбанківській курс

Експорт новин

Інформація про BIN.ua

Про сайт BIN.ua

Реклама на сайті

Контакти

Підписка на новини

Більше не разом. Чому у Зеленського незадоволені Радою і чи можуть її розпустити

12:09 05.09.2022 |

Політика

 Мілан Лєліч, Уляна Безпалько / РБК-Україна

Парламент більше не працює як єдиний злагоджений механізм, як це було в перші два місяці війни. Чому кульгає дисципліна в Раді, чи є ще в ній монобільшість і чи може Банкова піти на перевибори.

За понад півроку повномасштабної війни роль Верховної ради в політичному житті країни помітно зменшилася. Частково до цього доклали руку і самі нардепи, які з міркувань безпеки закрили свої засідання для журналістів і публіки. Як наслідок, про їхню роботу суспільство дізнається постфактум і з скупих офіційних повідомлень чи постів самих депутатів.

Є і більш суттєва причина - в нинішніх воєнних умовах парламент, схоже, ніяк не може знайти свої місце в політичній системі. Президент і його Офіс займаються війною і навколовоєнною дипломатією, Кабмін - реалізовує їхні рішення, місцева влада займається питаннями переселенців і підготовки до зими, на прифронтових територіях - ліквідацією руйнувань тощо. Значення парламенту не настільки очевидно.

Принаймні роль "місця для дискусій" і епіцентру політичного життя він точно втратив, хоча і до 24 лютого відігравав її не повною мірою.

Ще один важливий аспект - вперше за час каденції Володимира Зеленського Банкова перестала системно "займатися" парламентом, коригуючи його роботу якщо не в ручному, то щонайменше в напівавтоматичному режимі. У підсумку, розповідали РБК-Україна багато нардепів, вони відчули себе мало не кинутими напризволяще.

У свою чергу, в Офісі президента, навпаки, очікували і очікують від депутатів більшої ініціативності - і розчаровуються тим, що депутатський корпус регулярно на щось "ображений" або не голосує важливі проекти.

У зв'язку з цим в політичних кулуарах навіть пішли чутки про можливі дострокові вибори. Ймовірно, їх стимулювали цифри закритих соцопитувань і високий рівень довіри до президента. Звичайно, у воєнний час розпускати Раду заборонено, і скасовувати режим воєнного стану поки ніхто не буде. Втім, якби політичне рішення відправити Раду на перевибори було прийнято, юридичне обґрунтування для цього напевно б знайшлося.

Однак, як підтвердили РБК-Україна співрозмовники в різних органах влади, поки що питання про розпуск парламенту не стоїть. І хоч Радою часто незадоволені, проводити дострокові вибори в осяжній перспективі занадто ризиковано, та й технічно майже неможливо. Крім того, попри всю критику, парламент - передусім, звичайно, монобільшість - все ж зберігає життєздатність і здатність приймати необхідні рішення.

Групова боротьба

C 24 лютого парламент пройшов кілька стадій своєї роботи. Перші кілька тижнів спостерігалася максимальна мобілізація - депутати і з влади, і з опозиції розуміли, що ситуація критична, рішення здебільшого ухвалювалися консенсусом і без політичних перебранок.

Але вже в квітні, коли російські війська відтіснили від Києва, політика почала повертатися. Одностайності вже не було, знову з'явилися звичні торги за голоси. Але тоді перед депутатським корпусом стояла зрозуміла і конкретна "висока" мета - отримати статус країни-кандидата в ЄС, і це мотивувало. Крім того, відносно непогано давали голоси і депутатські групи, створені на руїнах фракції ОПЗЖ.

Влітку ж дисципліна почала кульгати сильніше, політичних розборок стало ще більше, і це моментально відобразилося на ефективності роботи Ради. Часом по кілька разів поспіль за законопроекти не вистачало буквально лічених голосів - у підсумку, їх не вдавалося відправити навіть на доопрацювання і повторне друге читання. Наприклад, 15-16 серпня керівництву парламенту довелося зняти з розгляду близько десятка важливих законопроектів, інакше вони б просто провалилися в залі.

Більше не разом. Чому у Зеленського незадоволені Радою і чи можуть її розпустити

 "Слуга народу" може розраховувати на 180 голосів "за" всередині фракції (фото: Віталій Носач / РБК-Україна)

Як правило, у воєнний час пленарні засідання тривають орієнтовно по чотири години без перерви. При цьому найефективніший час, коли всі власники мандатів ще не порозходились з робочих місць і максимально сконцентровані - перші півтора години (з яких частина витрачається на виступи від фракцій). А вже після трьох годин пленарної роботи дисципліна неминуче падає.

Для боротьби з цим є ідея скоротити кількість розглянутих законопроектів - від звичних 30 до 15 на одне засідання, сфокусувавшись на найважливіших. Втім, таку концепцію в керівництві монобільшості підтримують не всі.

У будь-якому випадку, на даний момент монобільшість може твердо розраховувати приблизно на 180 голосів "за" своїми силами. Таким чином, для будь-якого результативного голосування доводиться добирати приблизно півсотні голосів, і серед "своїх", і серед "чужих".

Завдання це не таке просте, хоча тих, хто йде проти партійної лінії, у фракції СН вже не так багато, як у довоєнний час. Одна з внутрішніх груп - так звані "бородаті". Раніше до неї відносили всіх людей з орбіти Ігоря Коломойського: колишніх співробітників "1+1", представників партії УКРОП, а також людей, пов'язаних з нардепами Ігорем Палицею і Юрієм Шаповаловим. Зараз, за словами різних джерел РБК-Україна, Коломойський де-факто усунувся від координації цих депутатів.

Сама група також поріділа і тепер налічує 15-20 чоловік. Це, серед іншого, мажоритарники з Дніпропетровської та Полтавської області зі "Слуги народу". Але до неї тяжіє ще частина депутатів за межами монобільшості - позафракційних та членів "За майбутнє", яка почала розшаровуватися через внутрішні чвари.

"На тлі відцентрових процесів в "За майбутнє" активізувався Дубінський (виключений з фракції СН Олександр Дубінський, - ред.). Він почав навколо себе збирати "бородатих" в неформальну групу, щоб ходити до Арахамії і щось йому моргати: мовляв, у нас є така-то кількість голосів. Мабуть, вони хочуть якусь суб'єктність і дивляться, що можна в цій ситуації для себе отримати", - сказав співрозмовник у команді Зеленського. За словами іншого джерела, зараз ця група в "Слузі народу" є чимось середнім між "конфедерацією" і "загоном фрілансерів", який шукає собі покровителя.

У свою чергу, співрозмовник серед самих "бородатих" у розмові з РБК-Україна ситуацію описав зовсім по-іншому. За його словами, ні про яку суб'єктність групи не йдеться і ніхто не збирається домовлятися про преференції в обмін на голоси. "Порядок денний з фракцією ніхто не погоджує, він з'являється за годину до засідання - розібратися в 30 законопроектах за цей час нереально. А в "одобрямсі" я, як і мої однодумці, брати участь не буду", - пояснив він.

Друга група - це приблизно десяток людей у "Слузі народу", які орієнтуються на Дмитра Разумкова. Вони залишаються у фракції, оскільки в разі виходу їм загрожує втрата мандата. Але, найімовірніше, своє політичне майбутнє вони бачать у партії, яку планує створити екс-спікер.

Ще одна група "бунтарів" вималювалася зовсім недавно, після війни. Вона налічує приблизно 5-6 людей. Здебільшого це депутати із Закарпаття, які згуртувалися навколо одного із заступників голови фракції СН Миколи Тищенка.

Зі старту цього скликання Ради Тищенко керував однією з 15 формальних груп, на які розбили монобільшість для кращої внутрішньої координації. Їх формували за випадковим принципом.

"Комусь у житті так пощастило, що вони потрапили в групу Тищенка. З початку війни депутати вже просто втомилися і почали звідти виходити. Так його формальна група скоротилася наполовину. Але він почав переманювати до себе людей з інших груп під приводом "я вам тут щось нарішаю". І йому вдалося перевести до себе закарпатських депутатів, адже він керував обласним осередком", - розповів співрозмовник у президентській команді.

У липні партія забрала у нього посаду голови Закарпатської обласної організації, за офіційною версією, через "публічні скандали, сумнівні піар-акції та сварки". Сам Тищенко не згоден з цим приводом, але заявив, що залишається частиною команди президента і "Слуги народу". За даними РБК-Україна, у цій історії є трохи інше підґрунтя.

"Тищенко почав якийсь хрестовий похід проти Вітренка. І коли ми голосували за закони "Нафтогазу", яким виділялися гроші на закупівлю газу, він сказав своїй групі не голосувати - вони і не проголосували. В результаті всі вони отримали прочухана, а Тищенка зняли з осередку і попередили: ще одна така витівка і його позбавлять ще й посади заступника голови фракції", - каже один із впливових співрозмовників у "Слузі народу".

Більше не разом. Чому у Зеленського незадоволені Радою і чи можуть її розпустити

 Микола Тищенко з групою соратників не завжди підтримує провладні ініціативи (фото: Віталій Носач / РБК-Україна)

Після того як "відступникам" надійшли незадоволені сигнали від Банкової та керівництва монобільшості, ця група знову зменшилася. Але вони періодично продовжують "вставати в позу" під час голосувань.

РБК-Україна звернулося до Миколи Тищенка за коментарем, але до моменту публікації цього матеріалу відповіді не отримало.

При цьому кейс Тищенка не єдиний. Є й інші депутати, які намагаються створити навколо себе невеликі групи впливу за напіввипадковим принципом - щоб керівництво монобільшості, відчуваючи брак голосів, ходило до них "домовлятися", як до керівників окремих парламентських груп.

Тим більше і самі групи перестали так активно допомагати голосами. Зокрема, осколки колишньої ОПЗЖ, що не дивно: багато членів цих груп фізично перебувають за межами України на постійній основі. Великі проблем з дисципліною є і в "Довірі", а "За майбутнє", за словами співрозмовників видання, і взагалі розвалилася чи то на дві, чи то на три частини.

Лінії напруженості

Проблеми з монобільшістю в Офісу президента, як у головного центру прийняття рішень в країні, виникали і до початку повномасштабної війни. Вирішували їх по-різному - наприклад, викликаючи народних депутатів невеликими групками на Банкову і проводячи з ними роз'яснювальні розмови.

Але зараз "вихованням" депутатів ніхто займатися, схоже, не планує. "Ми чули, що депутати іноді ображаються, що на них не звертають уваги тощо... А ми, навпаки, хотіли б бачити від них проактивну позицію. Але зараз ситуація вже почала поліпшуватися", - сказав у розмові з виданням один із функціонерів ОП.

Дійсно, одна з претензій до депутатського корпусу - умовно кажучи, "нерозуміння важливості моменту". На думку низки співрозмовників, багато нардепів живуть у парадигмі минулих часів, турбуючись за якісь особисті преференції, на кшталт диппаспортів, зарплат чи перепусток на блокпостах. Коли про це дізнаються на Банковій, розчарування в нардепах там тільки зростає, як і після провалу окремих ініціатив, як наприклад, дистанційного голосування.

У свою чергу, депутати ображаються на те, що їх, часто несправедливо, роблять винними у всіх поточних проблемах країни. А деякі навіть образилися на те, що під час недавньої хвилі нагороджень до Дня незалежності про депутатів чомусь забули.

Коли в одному з недавніх звернень президент Зеленський, навпаки, похвалив парламентарів за рішення щодо євроінтеграції, це навіть активно обговорювалося у фракційному чаті монобільшості: мовляв, нарешті, так би частіше, адже ми теж багато робимо, стараємось, а нас всі тільки критикують, а ми насправді молодці.

Хтось із членів "Слуги народу" влаштовує демарш через особисті образи, наприклад, на Офіс. Банковій не подобалося, що депутати зачастили з поїздками за кордон під час війни і вирішили анулювати їхні диппаспорти.

"З диппаспортами - це була дурість. У депутатів не залишилося абсолютно ніяких привілеїв. Думаю, і в Офісі вже зрозуміли, що зробили помилку. Тому що це образило не тільки нейтральних, але навіть лояльних депутатів", - зазначив інформований співрозмовник у монобільшості.

На ці дрібні склоки накладаються проблеми з керівниками областей. Від початку війни вони отримали розширені повноваження. І в останні місяці глави ОВА не сильно йдуть на контакт із депутатами, що представляють їх регіони. У деяких областях ще зберігається відносно конструктивний діалог. Але там, де до війни між керівником обладміністрації і нардепами були суперечки, проблеми тільки посилилися.

"Іноді депутат просто ображений тому, що "губернатор" сказав йому, що він ніхто. Голови військових адміністрацій зараз царі і боги. І більшість депутатів вони навіть впритул не помічають. На рівні областей, справді, є прогалини", - пояснило одне з джерел у "Слузі народу".

Причому, як зазначає співрозмовник у монобільшості, добре знайомий із ситуацією в регіонах України, чим ближче до лінії фронту - тим менше політичних розборок, чим далі - тим більше претензій один до одного у депутатів, місцевих еліт і партійців, глав областей тощо.

"Через три роки ми вже всі втомилися один від одного. І, напевно, склеїти це вже не можна, та й ніхто цим і займатися не буде... " - у розмові з виданням констатував один із давніх соратників Зеленського.

Традиційний період "склеювання" депутатського корпусу воєдино завжди припадав на осінь, коли Рада ухвалює бюджет. Але цього року він вперше проходитиме в таких екстраординарних умовах. Тому й звичних "бонусів" на кшталт соцеконом-пакетів на свої округи депутати не отримають.

"Я думаю, як буде: з Кабміну прийдуть і скажуть, що ми можемо прописувати у видаткову частину, що захочемо. Ось тільки грошей на це немає і не буде, крапка. В принципі, такі сигнали з уряду вже надходять", - сказав один зі співрозмовників видання.

Проте зовсім без бонусів депутатів залишати, звичайно, не можна. Робочий варіант - пообіцяти поствоєнні політичні перспективи тим із них, хто сумлінно виконує свої обов'язки, ходить в Раду, голосує за законопроекти, працює у своєму регіоні тощо. Таких, умовно "хороших" нардепів у монобільшості точно більш ніж половина. З "поганими" ж, очевидно, вже нічого не зробити.

Звичайно, як будь-які депутати будь-якого скликання, члени монобільшості, попри важкий воєнний час і смутні перспективи виборів, не можуть не думати про своє політичне майбутнє.

У цьому сенсі депутатів можна розділити на кілька категорій. Є ті, хто просто викладається по максимуму і не задає партійному або фракційному керівництву питання про свої перспективи. Є ті, хто зміцнився у своєму регіоні і впевнений, що без мандата він точно не залишиться. Хтось висуває свої умови: прохідне місце в списку в обмін на абсолютну лояльність, дисципліну і активність. А є й ті, хто зрозумів, що політика - це не їхня справа, що ніяких перспектив ні в СН, ні за її межами немає, і просто втрачає інтерес до депутатської роботи.

Незважаючи на очевидні проблеми, низка співрозмовників видання запевняє: загалом ситуація з парламентом далеко не настільки сумна, і щонайменше в 90% випадків потрібні голоси все ж збираються. Багато депутатів самоорганізуються навколо якихось прикладних законотворчих завдань і не намагаються "качати права" у керівництва. А поточні проблеми можна вирішити організаційними методами: наприклад, ставлячи в пріоритет євроінтеграційні законопроекти, яких Раді доведеться ухвалити ще дуже багато.

"Суб'єктність парламенту - це не в нашому випадку, тому що нам у Раді не треба було ні з ким створювати коаліцію. А зараз зрозуміло, що у воюючій країні головний - президент", - резюмував одне з впливових джерел у монобільшості.

Таким чином, поки що парламент буде існувати в нинішньому вигляді і форматі. Ідеї про достроковий розпуск іноді виникали на нарадах у вузькому колі, але від них було вирішено відмовитися, тому що в нинішніх умовах (обстріли, зруйновані прифронтові міста, мільйони переселенців тощо) провести вибори просто нереально.

 

ТЕГИ

Курс НБУ на завтра
 
за
курс
uah
%
USD
1
41,2796
 0,0350
0,08
EUR
1
43,6532
 0,1855
0,43

Курс обміну валют на 15.11.24, 10:46
  куп. uah % прод. uah %
USD 40,9788  0,08 0,20 41,6023  0,08 0,18
EUR 43,3808  0,23 0,53 44,1500  0,26 0,58

Міжбанківський ринок на 15.11.24, 11:33
  куп. uah % прод. uah %
USD 41,2625  0,01 0,02 41,3000  0,01 0,02
EUR -  - - -  - -

ТОП-НОВИНИ

ПІДПИСКА НА НОВИНИ

 

Бізнес