Фінансові новини
- |
- 19.12.25
- |
- 19:28
- |
-
RSS - |
- мапа сайту
Авторизация
Сложный разговор с ЕС: как Украина начала пересмотр Соглашения об ассоциации
13:42 16.02.2021 |

На тлі оптимістичних оцінок результатів 7-го засідання Ради асоціації Україна-ЄС, що відбулося 11 лютого в Брюсселі, певний дисонанс викликали слова комісара ЄС з питань європейської політики сусідства та переговорів з розширення Олівера Варгеї щодо теми номер один для української делегації - перспектив перегляду Угоди про асоціацію.
Ключовими коментарями єврокомісара, які викликали певну хвилю "зради" в українських соцмережах, стали слова про те, що:
- "Угода передбачає, що через п'ять років від її вступу в силу має бути перегляд. Перегляд означає не тільки розгляд нових сфер, але також розгляд імплементації";
- "...ми вважаємо, що немає потреби змінювати Угоду. Вона достатньо гнучка і дозволяє розширювати нашу співпрацю. Угода досі має багато нереалізованого потенціалу";
- "...(ми) готові розглянути запити України, щодо нових сфер, якщо такі надійдуть".
Спробуємо відійти від звичного погляду "зрада або перемога" і проаналізувати ці заяви не лише у контексті їхньої "емоційно-угорської складової", а на базі розуміння, як працює машина євроінституцій. Останнє дозволить нам краще спрогнозувати перебіг перегляду УА, підказавши, до чого Україні треба бути готовій, щоб досягти успіху.
Насамперед єврокомісар Варгеї визнав очевидний правовий факт: Угода про асоціацію справді зобов'язує сторони через п'ять років від набрання нею чинності (вересень 2017 року) провести консультації щодо перегляду її положень в частині торгівлі товарами. Угода також задає очікуваний результат таких консультацій: подальша лібералізація тарифних параметрів торгівлі товарами.
Водночас Угода не визначає кінцевий формат такого перегляду. Окрім цього, Угода зобов'язує сторони впродовж п'яти років її функціонування провести оцінку стану її імплементації з точки зору цілей і завдань.
Все решта - предмет переговорів.
Тому очевидним позитивом є те, що комісар не спростував меседжі прем'єр-міністра щодо перегляду, однак змістив акценти: ЄК пропонує спочатку зосередитися на оцінці імплементації. Це - добрий знак, оскільки ЄС залишає можливість для маневру як для української сторони, так і для себе.
Водночас Європейська комісія наразі не поспішає підтримати очікування України, що діалог щодо перегляду Угоди повинен завершитися власне внесенням до неї змін. Для цього є підстави як інституційно-правові (пов'язані з тим, як функціонує ЄС), так і суто політичні.
По-перше, в ЄС немає чіткого розуміння масштабів перегляду Угоди: лише додатки чи також текст договору, лише торговельний блок (ПВЗВТ) чи також секторальна співпраця, лише торгівля товарами чи також послугами і нетарифне регулювання тощо?
По-друге, у Європейської комісії наразі немає відповідного мандата (переговорних директив) з боку 27 держав-членів.
По-третє, такий мандат повинен відображати оцінку інтересів та вигод самого ЄС від очікуваного перегляду, а це - непросте завдання.
Не секрет, наскільки неоднозначно в ЄС сприймається ця ініціатива Києва.
Про це свідчить хоча б інтерв'ю торгового представника України Тараса Качки в поважному європейському виданні Politico, у заголовку якого видання робить акцент на одному: Україні від ЄС потрібні додаткові квоти для аграрного експорту.
Як третій найбільший агроекспортер на європейському ринку після Бразилії та США, Україна вже є причиною безсонних ночей багатьох європейських агровиробників.
Відтак на Європейську комісію ще чекає політичний трюк - схвалити власний переговорний мандат у держав-членів.
Тому наступний логічний елемент позиції ЄС - Угода має достатньо гнучкий і динамічний формат, аби врахувати нові сфери співпраці без формальних змін її тексту. Така позиція створює додатковий елемент тиску на Україну: продовжуйте реформи, апроксимацію законодавства і отримайте такі "призи", як Угода про взаємне визнання оцінки відповідності для промислових товарів (АСАА, більш відома як "промисловий безвіз"), спрощення митних процедур, цифрова економіка тощо.
І найважливіший сигнал Варгеї - ЄК готовий в принципі розглядати поширення співпраці з Україною на нові сфери до тієї міри, до якої буде готова сама Україна. Цей сигнал свідчить як про конструктивний прагматизм, так і про добре розуміння Євросоюзом масштабності завдань, які мають бути виконані у сфері адаптації законодавства та його виконання, а також реалістичну оцінку інституційної здатності України.
Найближчі кроки сторін - чіткі і зрозумілі: ЄК вивчить пропозиції України щодо перегляду, передані українською делегацією у вигляді позиційного документа під час засідання Ради асоціації, і своєю чергою готуватиме власну оцінку імплементації Угоди, яку Україні треба буде взяти до уваги.
Наступна "звірка годинників" не відбудеться раніше наступного саміту Україна-ЄС у другому півріччі. А далі на нас чекає початок тривалого і копіткого процесу. Як нам до нього підійти?
Перш за все, пам'ятати, що діалог з ЄС щодо оновлення Угоди - це марафон з елементами естафети. А відповідно, українська сторона має позбутися ілюзій щодо його швидкого і переможного закінчення. Було б величезною політичною помилкою заради ефемерних рейтингових очок провести бліцперегляд в урізаному форматі, лише на умовах ЄС, з відривом від фундаментальних інтересів українського бізнесу.
Успішний марафон означає добру підготовку.
Уряд повинен ретельно підготувати аргументи щодо необхідності широкого оновлення Угоди, не лише в частині тарифного регулювання торгівлі товарами.
І ці аргументи мають бути підготовлені спільно з українським бізнесом, з експортерами.
Щоб досягти успіху, Києву варто шукати союзників серед держав-членів ЄС, європейського бізнесу, зацікавленого в лібералізації торгівлі з Україною. А це - ті європейські індустрії, які зацікавлені включати український імпорт у власні ланцюжки доданої вартості.
А одночасно варто контролювати й зводити до мінімуму політичні макроризики, які в будь-який момент здатні вибити стілець з-під української переговорної команди. А для цього ми маємо показати переконливий прогрес у реформі системи судочинства, боротьбі з корупцією на всіх рівнях, демонополізації економіки, стабільності та прозорості банківської системи.
Зрештою, Україна має перевагу ініціативи і наступальної позиції - ЄС об'єктивно зацікавлений у нашій підтримці на нормативному рівні своїх нових ініціатив на кшталт Європейського зеленого курсу.
Водночас сліпе копіювання європейських регламентів і директив без консультацій з бізнесом і формулювання власної позиції зведе нанівець цю перевагу.
Назар Бобицький, директор Брюссельського офісу Української асоціації бізнесу і торгівлі (UBTA)
ТЕГИ
ТОП-НОВИНИ
ПІДПИСКА НА НОВИНИ
Для підписки на розсилку новин введіть Вашу поштову адресу :


Саміт Європейського Союзу затвердив рішення про спільне запозичення для України на суму 90 млрд євро.
Президент України Володимир Зеленський повідомив, що поки що не зміг
отримати розгорнуту відповідь про алгоритм дій США в рамках гарантій
безпеки Україні на випадок повторної агресії РФ.
Власники 99,06% ВВП-варантів, які перебувають в обігу на загальну суму $2,635 млрд, підтримали їх повний обмін на звичайні єврооблігації України, йдеться у біржовому повідомленні України у четвер.
З 1 січня 2027 року платники єдиного податку з доходом від 1 млн грн повинні будуть сплачувати 20% ПДВ
Кабінет міністрів України дозволив Міністерству фінансів понаднормово
запозичити 55 млрд грн. Їх планують використовувати на початку
наступного року.
Кожен власник складу рано чи пізно стикається з банальною проблемою -
місця не вистачає. Товарів стає більше, асортимент росте, а стіни
приміщення залишаються на місці.
В Україні стартував оборонний збір на 1 млрд грн для захисту від "Шахедів". Про це повідомляє пресслужба Фонду Сергія Притули. Проєкт під назвою "Єдинозбір" проводиться фондом спільно з 412 бригадою Nemesis та Світовим Конґресом Українців.
Європейський Союз нагадав Україні про важливість подальшої боротьби з
корупцією на тлі надання позики в розмірі 90 млрд євро на 2026-2027
роки.
Президентка Європейського центрального банку Крістін Лагард в четвер
сказала, що "повністю впевнена" в тому, що лідери Європейського Союзу
домовляться про спосіб фінансової підтримки України.
Канцлер Німеччини Фрідріх Мерц надав деталі угоди лідерів Європейського
союзу щодо фінансової підтримки України на 2026-2027: Україна отримає
позику в розмірі 90 млрд євро, яку вона поверне тільки тоді, коли Росія
виплатить репарації.
Три країни-члени Європейського союзу - Чеська Республіка, Угорщина та
Словаччина - не будуть брати участі у реалізації рішення щодо надання
Україні 90 млрд євро кредиту за рахунок бюджету ЄС.
Лідери ЄС, що протягом дня вели дискусію в Брюсселі щодо шляхів
фінансової допомоги Україні, надвечір зупинилися на опції так званого
"репараційного кредиту", відкинувши наразі опцію спільного запозичення.
Йдеться про застосунок, пов'язаний із Sei - блокчейном рівня Layer 1,
який створили спеціально для торгівлі цифровими активами. Застосунок
попередньо встановлюватимуть на всі нові смартфони Xiaomi, що
продаватимуться за межами материкового Китаю та США.
За словами спікерів, одразу після початку повномасштабного вторгнення РФ
у лютому 2022 року Україна перенесла критичні масиви даних до
дата-центрів на території ЄС. Уже в 2023 році стратегія була
трансформована в бік створення суверенних національних дата-центрів із
підтримкою транскордонних рішень резервного копіювання.
Google анонсувала новий експериментальний веббраузер під назвою
Disco, що орієнтований на інтеграцію ШІ у процес перегляду сторінок.
Першою функцією браузера стала GenTabs - віджети, створені на основі
відкритих вкладок, історії чатів і запитів користувача.
AMD може розглядати 2-нм техпроцес Samsung для випуску майбутніх
чипів. Про це повідомляють джерела з Південної Кореї.
Європейський Союз розглядає можливість п'ятирічної відстрочки своєї
заборони на використання двигунів внутрішнього згоряння після сильного
тиску з боку деяких найбільших автомобільних країн регіону.
Зловмисники застосовують нову схему для поширення шкідливого ПЗ Atomic
macOS Stealer (AMOS), використовуючи довіру користувачів до чат-ботів на
зразок ChatGPT від OpenAI чи Grok від xAI. Про це повідомляє Huntress у
своєму дослідженні.
У листопаді український автопарк поповнили понад 11 тис.
автотранспортних засобів на акумуляторних джерелах живлення (BEV). Це
майже втричі більше, ніж у листопаді торік.