Фінансові новини
- |
- 13.12.25
- |
- 13:10
- |
-
RSS - |
- мапа сайту
Авторизация
МВФ: Украина нуждается в реформировании пенсионной системы. Cрочно
12:39 18.04.2017 |

Хоча економісти часто розходяться в думках щодо низки проблем в Україні, всі вони одностайно доходять згоди з одного питання: пенсійна система України не відповідає викликам сучасності і фінансово нестійка.
Протягом останніх 10-15 років усі звіти про стан пенсійної системи повторюють одні і ті ж висновки.
Якщо нічого не зміниться, то Пенсійний фонд ставатиме все більш фінансово нестійким і не зможе забезпечити пенсії на рівні прожиткового мінімуму населенню України.
Як ми дійшли такого висновку?
Вочевидь, Україна - не єдина країна, яка має демографічні проблеми, зокрема, скорочення робочої сили і старіння населення. Більшість європейських країн пережили або переживають схожі проблеми. Однак Україна залишається однією з останніх країн у Європі, якій необхідно вирішити це питання і реформувати пенсійну систему.
Попри спроби дещо підрихтувати правила в останні роки, основна структура пенсійної системи не змінилася з радянських часів.
Невисокий пенсійний вік разом з можливостями дострокового виходу на пенсію, доступними для багатьох громадян, є однією з характерних рис цієї системи.
Українці виходять на пенсію в середньому набагато раніше, ніж працівники в інших країнах регіону. Середній вік виходу на пенсію для чоловіків становить близько 58,5 року, для жінок - трохи менше 56 років. Для порівняння: середні показники у ЄС становлять 63,6 року для чоловіків і 62,6 року для жінок.
Це призвело до того, що в Україні налічується понад 12 млн пенсіонерів - близько 30% населення.
Статистичні дані виглядатимуть ще гірше після підрахунку працівників, які платять соціальні внески для підтримки цих пенсіонерів. Співвідношення платників пенсійних внесків до пенсіонерів - майже 1 до 1, це один з найнижчих показників у світі.
З огляду на значну кількість пенсіонерів, внески соціального страхування покривають лише половину коштів, необхідних для виплати пенсій, хоча самі пенсії невеликі.
Ця недостатність ресурсів свідчить також про чималий розмір тіньової економіки в Україні. Частка працівників, за яких не сплачуються жодні внески соціального страхування або такі внески сплачуються лише на основі мінімальної зарплати, навіть якщо працівники отримують більше, значна.
Після різкого скорочення ставки ЄСВ у 2016 році суттєвого поліпшення ситуації із сплатою цього внеску не відбулося. Натомість мало місце різке зменшення доходів пенсійного фонду.
Система не стимулює сплачувати внески, оскільки немає ніякого зв'язку між сплаченими внесками та розміром пенсійного забезпечення, який працівники отримують у загальному підсумку після виходу на пенсію.
Майже дві третини пенсіонерів отримують мінімальну пенсію, яка трохи вища за рівень бідності. Це створює суттєві соціальні проблеми, але пенсійна система навряд чи може платити вищі пенсії.
Власне, було б неможливо платити навіть такі низькі пенсії, якби не допомога з бюджету шляхом перерахування до Пенсійного фонду другої половини коштів, необхідних для виплати пенсій.
У 2016 році ці трансферти досягли приголомшливого рівня - 143 млрд грн або 6% ВВП. Це другий за розміром дефіцит пенсійного фонду в Європі порівняно з розміром економіки країни.
Однак ці ресурси не приходять нізвідки. Вони є результатом більш високих податків, які шкодять економічному зростанню і створенню робочих місць, або отримуються внаслідок зменшення інших державних видатків.
Обсяг щорічних трансфертів в Пенсійний фонд з бюджету майже співставний із сукупними видатками на освіту та інфраструктуру. Можна тільки уявити поліпшення ситуації зі школами і дорогами, якби ці ресурси витрачалися саме так.
Що можна зробити?
Як це було свого часу зроблено в більшості європейських країн, Україна повинна знайти спосіб зменшити приплив нових пенсіонерів до пенсійної системи і наростити надходження до Пенсійного фонду.
Досягти цього можна у різний спосіб: від подальшого обмеження можливості дострокового виходу на пенсію і до збільшення ефективного пенсійного віку.
Дієвим шляхом досягнення цієї мети є надання працівникам більшого вибору щодо віку виходу на пенсію залежно від загальної тривалості трудового стажу - для відносно раннього виходу на пенсію потрібно буде мати більший трудовий стаж - і створення стимулів для продовження трудової діяльності та пізнішого виходу на пенсію.
Іншими словами: вищі пенсії будуть отримувати ті, хто сплачують більше внесків і працюють довше, а ті, хто сплачують менші внески і вирішили вийти на пенсію раніше, отримуватиме меншу пенсію.
Посилення взаємозалежності між сплатою внесків і розміром пенсійного забезпечення ефективніше стимулюватиме працівників вимагати від роботодавців сплати єдиного соціального внеску з реального розміру їхньої зарплати. Це призведе до створення більш справедливої і рівної пенсійної системи.
Також важливо посилити адміністрування доходів з метою скорочення кількості підприємств, які зовсім не платять або платять дуже мало внесків за найманих працівників.
Крім того, слід жорстко відрегулювати спрощений режим оподаткування для малих підприємств, який створює великі можливості для ухиляння від сплати ЄСВ та податків.
Введення так званої накопичувальної пенсійної системи (другий рівень) на додаток до чинної системи, на чому дехто наполягає, не матиме особливого сенсу без попереднього виправлення недоліків чинної системи. Введення накопичувальної системи було б передчасним, враховуючи нинішній рівень розвитку фінансових ринків і нормативно-правову базу в Україні.
Обговорення реформування пенсійної системи в Україні відкладалося занадто довго. Зараз настав час, коли необхідно обговорювати рішення і досягати суспільної згоди щодо їх впровадження.
Не існує жодних сумнівів у тому, що пенсійні реформи важкі й непопулярні. Однак також не повинно виникати ніяких сумнівів щодо того, що лише за повноцінної пенсійної реформи, за якої скоротиться приплив нових пенсіонерів і збільшиться число громадян, які сплачують внески в пенсійну систему, можливо підвищити пенсійне забезпечення.
Це дозволить зменшити рівень бідності серед літніх людей та зберегти всю систему і бюджет у фінансово життєздатному стані для майбутніх поколінь.
Оскільки вплив будь-яких реформ на пенсійну систему буде поступовим, дуже важливо ухвалювати відповідні рішення вже зараз.
ТЕГИ
ТОП-НОВИНИ
ПІДПИСКА НА НОВИНИ
Для підписки на розсилку новин введіть Вашу поштову адресу :
ПРЕС-РЕЛІЗИ
ПОПУЛЯРНІ СТАТТІ
| Лідери Європи радять Зеленському не погоджуватися на вимоги РФ без гарантій безпеки з боку США – WSJ |


Посли Європейського Союзу прийняли рішення про скасування принципу
одностайності щодо продовження "заморозки" активів РФ, повідомляє
редактор європейського відділу Радіо "Свобода"
Представники України і США провели першу зустріч групи, яка працюватиме
над документом щодо економічного відновлення. Зокрема, в них взяли
участь Володимир Зеленський і гендиректор інвесткомпанії BlackRock.
Постпреди країн-членів Євросоюзу дали згоду на поетапну відмову від
імпорту газу з РФ до кінця 2027 року. Для набрання чинності закону його
ще має схвалити Європарламент.
Євросоюз хоче якнайшвидше завершити створення спецтрибуналу щодо
злочину агресії проти України, який стосується наказу володаря Кремля
Владіміра Путіна напасти на Україну.
Володимир Зеленський є демократично обраним президентом України, а
наступні президентські вибори мають відбутися, коли цього дозволять
умови.
Стабильное качество фарша — одно из ключевых условий для успешной кухни.
Независимо от формата заведения, будь то бистро или гастрономический
ресторан, консистенция, структура и свежесть мясной массы определяют
уровень блюда.
В Україні стартував оборонний збір на 1 млрд грн для захисту від "Шахедів". Про це повідомляє пресслужба Фонду Сергія Притули. Проєкт під назвою "Єдинозбір" проводиться фондом спільно з 412 бригадою Nemesis та Світовим Конґресом Українців.
16 грудня Європейський Союз доєднається до створення Міжнародної комісії
з розгляду претензій України до Росії, яка створюється у рамках роботи
Реєстру збитків, завданих Україні та українцям російською агресією.
Про це він сказав під час спілкування з пресою на заході Центру
виконавських мистецтв імені Джона Ф. Кеннеді у Вашингтоні ввечері 7
грудня, цитує "Європейська правда".
Уряд Нідерландів, що йде у відставку, виділяє додаткові 700 мільйонів євро на підтримку України на наступний рік.
Європейський Союз і країни G7 ведуть переговори про заміну "стелі" цін
на російську нафти повною забороною доступу РФ до морських послуг з
метою зменшення доходів від енергоносіїв, які дозволяють Кремлю
фінансувати війну проти України.
У розмові взяли участь президент Франції Емманюель Макрон, канцлер
Німеччини Фрідріх Мерц, голова Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн та інші
лідери. 
Державна служба геології та надр України продала спеціальний дозвіл
на розробку Любинецької нафтогазової площі у Львівській області.
Китайська компанія Biwin розпочала продаж перших накопичувачів нового формату - Mini SSD, назва якого говорить сама за себе.
Ford та Renault Group повідомили про укладення угоди щодо спільного
випуску двох електромобілів під брендом Ford для європейського ринку у
2028 році.
Віцепрезидентка Європейської комісії Тереза Рібера заявила, що
Європейський Союз не піддасться тиску з боку США щодо контролю над
компаніями Кремнієвої долини.
Китайські виробники смартфонів активізували зусилля, щоб переманити
користувачів Apple, поки компанія постала перед труднощами у запуску
функцій штучного інтелекту в Китаї.
Європейський Союз почав антимонопольне розслідування проти Google
через використання онлайн-контенту для штучного інтелекту, пише CNBC.
Сумарний обсяг сегмента легкових електромобілів за підсумками
листопада становить 13,5 тис., що на 2,3% менше, ніж було у жовтні але
на 143,8% більше відносно показників листопада-2024.
Сполучені Штати дозволять Nvidia (NVDA.O) експортувати процесори H200,
які є другими за потужністю чипами штучного інтелекту. Ці чипи
відправлятимуться до Китаю, а з таких продажів стягуватиметься 25% мита.