Фінансові новини
- |
- 08.12.25
- |
- 14:09
- |
-
RSS - |
- мапа сайту
Авторизация
Почему электроэнергетике нужен свой "безвиз"
10:47 10.04.2017 |

Минулого четверга Верховна Рада відправила на повторне друге читання законопроект №4493 про ринок електроенергії.
Спробую без емоцій та епітетів розповісти, до чого призведе подальше затягування з ухваленням надважливого та конче необхідного всім нам закону.
Кажу "всім нам", оскільки новий закон потрібен не лише електроенергетичній галузі, а й країні.
Цей законопроект - не забаганка міжнародних донорів і не черговий "порожній" папірець. Він дійсно має величезне значення і кардинально змінить ситуацію із захистом споживачів електроенергії, кожного з нас.
Його головна мета - забезпечити кожному право вибору на ринку електроенергії. Споживачу - право обирати постачальника. Постачальнику - право обирати покупця.
Це дасть нам те, що ми не спромоглися створити за часів Незалежності. Законопроект нам дасть справжній ринок електричної енергії.
І вся країна врешті-решт перестане слідкувати за драмою "Ротердам+", оскільки необхідність у формулі відпаде само собою. Споживачу буде важливо, не скільки коштує вугілля в Нідерландах, а скільки буде коштувати електроенергія в розетці.
Монополії, непрозорість формування тарифів, тотальна корупція, "ручне" управління галуззю, відсутність конкуренції... Все це призвело до того, що нинішня модель взаємовідносин на ринку електроенергії вичерпала себе. Довіра суспільства до ключових стейкхолдерів сектору досягла критично низького рівня.
Відтак, необхідні рішучі та швидкі фундаментальні зміни та реформи у секторі з використанням кращого досвіду, зокрема, європейського, адже наша мета - інтеграція енергетичної системи країни з європейським енергоринком, та зменшення залежності в електроенергетиці від усім відомого "доброго" сусіда.
Проте, низка депутатів намагається зберегти status quo. Звичайно, не без зиску для себе, на користь олігархічним групам, які намагаються і надалі отримувати монополістичну маржу та зловживають своїм становищем.
Якщо депутати й надалі зволікатимуть з прийняттям нового закону, на галузь і ринок чекає далеко не оптимістичний сценарій - проблеми з розрахунками та подальше зростання цін на оптовому ринку електроенергії (ОРЕ).
І хто б що не казав, чинний закон №663 "Про засади функціонування ринку електричної енергії України" не вирішує порушені проблеми, оскільки електроенергетичний сектор не готовий до цього.
По-перше, у нормативно-правовому полі - відсутнє необхідне вторинне законодавство.
По-друге, це організаційний аспект. Вже з 1 липня 2017 року "Ощадбанк" припинить обслуговувати рахунки зі спеціальним режимом використання, що призведе до колапсу фінансових розрахунків діючого ринку.
Уповноважений банк не визначений. Так само відсутній фонд врегулювання цінових небалансів, який повинен був бути створений.
По-третє, технічний аспект. Зараз неможливо провести операції в режимі онлайн. У оператора ринку ДП "Енергоринок" немає програмного забезпечення для виконання відповідних функцій, оскільки відсутнє необхідне вторинне законодавство.
Чинний закон взагалі не відповідає сучасному європейському законодавству в сфері електроенергетики, зокрема, нормам так званого "Третього енергетичного пакету", який наша країна зобов'язалася імплементувати.
До того ж, з 1 липня 2017 року, відповідно до закону №663, починає діяти ринок двосторонніх договорів - знімається заборона купівлі поза межами оптового ринку електроенергії. Це призведе до розбалансування системи та зростання ціни ОРЕ за рахунок "випадіння" дешевої генерації. І постраждає від цього в першу чергу звичайний споживач.
Крім того, неприйняття нового закону - це подальша робота в оптовому ринку електроенергії, а це означає наступне:
* подальше безперервне зростання цін на Оптовому ринку електроенергії через наявність штучних монополій;
* подальша відсутність у споживача можливості вибору постачальника;
* подальше збереження статусу-кво в частині закритості галузі - неможливість проаналізувати ціноутворення на електроенергію через невідповідність стандартів ринкових процесів та супутньої звітності європейським практикам;
* відсутність можливостей для виходу на ринок та в галузь нових гравців - постачальників електроенергії, генерації тощо. Подальша стагнація енергетики. Жодних іноземних інвестицій та жодного шансу отримати "чисту" генерацію в майбутньому.
* збільшення інтелектуального та технічного відставання галузі від рівня країн ЄС.
* фактична зупинка євроінтеграції в галузі електроенергетики, неможливість організаційної інтеграції ринку електроенергії країни з ринками ЄС.
Думаю, ніхто з нас, споживачів та гравців ринку, які виступають за зміни, не хоче жити по-старому.
А жити по-новому не виходить. Хоча дуже хочеться.
І останнє. Я зробив все залежне для максимального наближення можливості підписання Угоди про приєднання до європейського енергетичного об'єднання системних операторів ENTSO-E вже цього року.
Інтеграція української енергосистеми ENTSO-E дуже потрібна. Це можливість експорту-імпорту електроенергії, поява конкуренції та прозорі умови для галузі.
Скажу навіть більше. Наслідки синхронізації з ENTSO-E набагато глибші та далекосяжні, аніж, наприклад, здійснення реверсних постачань газу, оскільки це дозволить концептуально змінити основи електроенергетичної безпеки країни та створить передумови для глибинної модернізації сектору та інтеграції України в цілому в європейський економічний простір.
А головне - інтеграція в європейську енергетичну систему - це спосіб відійти від пострадянської спадщини та позбутися історичної залежності від Росії.
Дуже сподіваюсь, що вже за декілька місяців Угода про приєднання буде підписана, і у нас буде п'ять років для виконання усіх вимог щодо інтеграції до ENTSO-E. Приблизно стільки ж часу, скільки відведено на повну реалізацію, запуск нової моделі ринку електроенергії та її відшліфування.
Проте, без нового ринку, без нового закону про ринок електричної енергії синхронізація з Європою фактично не матиме сенсу. Вона не дасть споживачу реальне право вибору та не зможе знищити монопольне панування на внутрішньому ринку.
Отже, той, хто в сесійному залі систематично саботує прийняття нового закону, як мінімум позбавляє нас можливості та шансу побачити електроенергетичний сектор України як частину європейського.
ТЕГИ
ТОП-НОВИНИ
| Лідери Європи радять Зеленському не погоджуватися на вимоги РФ без гарантій безпеки з боку США – WSJ |
ПІДПИСКА НА НОВИНИ
Для підписки на розсилку новин введіть Вашу поштову адресу :


Європейський Союз і країни G7 ведуть переговори про заміну "стелі" цін
на російську нафти повною забороною доступу РФ до морських послуг з
метою зменшення доходів від енергоносіїв, які дозволяють Кремлю
фінансувати війну проти України.
У розмові взяли участь президент Франції Емманюель Макрон, канцлер
Німеччини Фрідріх Мерц, голова Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн та інші
лідери. 
Державна служба геології та надр України продала спеціальний дозвіл
на розробку Любинецької нафтогазової площі у Львівській області.
Верховна Рада не розглядатиме питання запровадження ПДВ для фізичних осіб-підприємців.
Стабильное качество фарша — одно из ключевых условий для успешной кухни.
Независимо от формата заведения, будь то бистро или гастрономический
ресторан, консистенция, структура и свежесть мясной массы определяют
уровень блюда.
В Україні стартував оборонний збір на 1 млрд грн для захисту від "Шахедів". Про це повідомляє пресслужба Фонду Сергія Притули. Проєкт під назвою "Єдинозбір" проводиться фондом спільно з 412 бригадою Nemesis та Світовим Конґресом Українців.
Верховна Рада ухвалила закон про
державний бюджет на 2026 рік. Документ у другому читанні та в цілому
підтримали 257 народних депутатів.
Комітет Верховної Ради з питань бюджету схвалив законорпоєкт "Про державний бюджет на 2026 рік" до другого читання.
Міністр закордонних справ Норвегії Еспен Барт Ейде оголосив про рішення
уряду надати ще пів мільярда доларів на програму PURL, спрямовану на
фінансування американської зброї для ЗСУ.
Німеччина надасть додаткові $200 млн на ініціативу Prioritised Ukraine
Requirements List (PURL) щодо закупівлі американської зброї для України
та додатково виділить EUR25 млн до Комплексного пакету допомоги в рамках
Трастового фонду НАТО
Відповідні зміни закріплені постановою Кабінету міністрів №1555 "Деякі
питання підтримки мобільності громадян України в рамках ініціативи "3
000 кілометрів Україною" від 2 грудня, яка опублікована на урядовому
порталі.
Уряд Швеції оголосив про надання Україні нового пакета цивільної
допомоги на суму понад 1,1 млрд шведських крон (100 млн євро) для
задоволення найнагальніших потреб у відновленні та зміцненні стійкості
країни.
Україна пропонує власникам ВВП-варантів, випущених на номінальну суму $2
млрд 591,219 млн обміняти їх з коефіцієнтом 1,34 на нові амортизовані
єврооблігації України B із погашенням у 2030-32 роках та виплатити за
такий обмін грошову винагороду у розмірі до 7%, йдеться у пропозиції на
Ірландській фондовій біржі та у постанові Кабінету міністрів №1554 від 1
грудня.
Італійська компанія Prada Group у вівторок повідомила про завершення
угоди щодо придбання свого колишнього конкурента - модного дому Versace.
У листопаді 2025 року український ринок нових авто продовжив зміщуватися в бік електромобілів.
Соціологи зіткнулися з новим ризиком, оскільки великі мовні моделі (LLM)
здатні видавати себе за людей і проходити стандартні перевірки якості.
Понад третину нових легкових автомобілів, проданих у світі цього року, виготовлено в КНР.
Усі інші проєкти відходять на другий план заради покращення ChatGPT.
Функція працює лише між абонентами, які збережені одне в одного в контактах і використовують стандартний додаток для дзвінків.
Xiaomi EV продовжує стрімко нарощувати свої позиції на ринку електромобілів