Фінансові новини
- |
- 06.12.25
- |
- 04:24
- |
-
RSS - |
- мапа сайту
Авторизация
США хочуть стримати суднобудування КНР портовими зборами
08:21 17.03.2025 |

Стримування економічного розвитку Китаю стало однією з головних політичних цілей Вашингтона від початку другого президентського терміну у США Дональда Трампа. Однак пропозиція щодо протидії китайському домінуванню в суднобудуванні та морській торгівлі, яка обговорюється зараз в Америці, не є ідеєю Трампа. Вона була висунута п'ятьма американськими профспілками ще за адміністрації Джо Байдена.
Минулого місяця Джеймісон Грір, торговельний представник США (USTR), якому було доручено вивчити це питання, висловився за введення збору в розмірі 1,5 мільйона доларів для будь-якого судна китайського виробництва, що заходить в американські порти. На думку Гріра, цей захід виправданий з точки зору боротьби з несправедливими перевагами у формі масштабної держпідтримки, якою користуються суднобудівні компанії в КНР, що в підсумку завдає шкоди американській економіці.
Субсидії допомагають Китаю домінувати в суднобудуванні
За останні три десятиліття КНР стала домінувати світовому суднобудуванні. У 2023 році частка Китаю в загальному тоннажі суден, що випускаються, перевищила позначку в 50 відсотків, тоді як 1999 року становила лише п'ять відсотків. Пекін вклав у розвиток галузі сотні мільярдів доларів, потіснивши при цьому іноземних конкурентів.
Незважаючи на успіхи Китаю, Альберт Веенстра, професор торгівлі та логістики в Університеті Еразма Роттердамського в Нідерландах, критично оцінює поширену думку про те, що азійський гігант підірвав колись процвітаючу суднобудівну промисловість США. "Кажуть, що Китай образив нас, створивши свою суднобудівельну промисловість. У результаті у нас більше немає суднобудування. Але це дивна логіка", - поділився Веенстра в інтерв'ю DW
Поступовий занепад цієї галузі в США добре задокументований. Колись провідна суднобудівна держава, Сполучені Штати після Другої світової війни змістили свої пріоритети, і галузь почала стагнувати. Останній серйозний стрибок зростання виробництва в ній припадає на середину 1970-х років, відтоді частка США на світовому ринку суднобудування залишалася незначною. Нинішніми провідними позиціями на ньому Китаю поступилися Японія і Південна Корея - за даними Конференції ООН з торгівлі та розвитку (UNCTAD), за останнє десятиліття сукупна частка обох країн впала з 60 до 45 відсотків.
Експерт: Американське суднобудування не поверне втрачені позиції
"У 1960-х роках суднобудівні потужності перемістилися в Азію, а лише потім у Китай", - пояснює Веенстра. І додає, що США "ніколи більше не зможуть конкурувати" в цій сфері, "тому що для цього потрібна життєздатна сталеливарна промисловість, яка в Америці також вмирає вже 25-30 років".
Пітер Сенд, головний аналітик копенгагенської компанії Xeneta, що спеціалізується на аналізі морських перевезень, також переконаний, що кидати виклик Китаю в суднобудуванні Америці "надзвичайно пізно". Однак він вважає, що пропозиція про запровадження портового збору, зроблена Джеймісоном Гріром, "відповідає меті адміністрації Трампа - обмежити китайське домінування тут, там і всюди, особливо там, де це стосується американського бізнесу".
4 березня Дональд Трамп підвищив імпортні мита на китайські товари, що ввозяться в США, вдвічі - до 20 відсотків. Президент-республіканець пообіцяв запровадити нові тарифи на імпорт сталі та алюмінію і навіть розглядає можливість введення так званих "взаємних тарифів". Іншими словами, зрівняти ставки імпортних мит на різні товари, що ввозяться до США, з тими, які діють щодо аналогічного американського експорту в інших країнах.
Перспектива зростання цін у США
Очікується, що пропонований торговельним представником Гріром збір істотно вплине на вартість доставки товарів у США. Навіть якщо його розмір буде знижено до мільйона доларів, візит до американського порту, за оцінками професора Веенстри, коштуватиме судноплавним компаніям у 10 разів дорожче, ніж зараз.
Пітер Сенд із Xeneta, зі свого боку, повідомив DW, що "якщо судно розвантажуватиме тисячу контейнерів, то додатковий збір в 1 мільйон доларів, наприклад, додасть 1000 доларів до вартості кожного контейнера". На думку Сенда, підвищення вартості морських вантажоперевезень призведе до зростання цін на імпортні товари і потенційно може сприяти уповільненню зростання американської економіки. "Мало хто з імпортерів здатен покрити подібні витрати, не переносячи їх далі ланцюжком, тому це призведе до зниження купівельної спроможності споживачів і, зрештою, до зниження попиту", - попередив головний аналітик Xeneta.
Стівен Гордон, керуючий директор лондонської компанії Clarksons Research, розповів DW, що пропонований захід може принести США від 40 до 52 мільярдів доларів щорічних зборів, "якщо припустити, що спочатку не буде ніяких змін у місцях швартування суден". Компанія Clarksons підрахувала, що торік у порти США заходило близько 37 тисяч суден, яким загрожує максимальний збір у розмірі 1,5 мільйона доларів через їхній зв'язок із Китаєм. За словами Гордона, це відповідає 83 відсоткам заходів усіх контейнеровозів, але тільки 30 відсотків - танкерів.
Судна можуть взагалі не заходити в американські порти
Судноплавні компанії вже вивчають альтернативні варіанти, щоб уникнути заходу в порти США. Одна зі стратегій полягає в переспрямуванні вантажів через Мексику або Канаду, а потім у транспортуванні товарів вантажівками або залізницею до кінцевого пункту призначення.
"Можливо, економічно доцільно пришвартуватися в Мексиці або Канаді, що судноплавні компанії дедалі частіше роблять в останні п'ять років. Порти мексиканського західного узбережжя нещодавно працювали майже на межі можливостей", - констатує Пітер Сенд.
Ще один спосіб обійти можливий майбутній збір, особливо для операторів не з КНР, - вибирати судна, побудовані без китайських комплектуючих або не в Китаї. Щоб уникнути сплати збору, компанії можуть змінити правила володіння, що розділяють китайський і некитайський флот.
Законність пропонованого збору також піддається сумніву, з огляду на те, що міжнародні торговельні угоди зазвичай спрямовані на запобігання введенню дискримінаційних тарифів і зборів. Таким чином США можуть зіткнутися з новими юридичними проблемами у відносинах зі своїми основними торговельними партнерами.
Значні ризики для світової торгівлі та ланцюжків поставок
Ба більше, на думку багатьох аналітиків, ініціатива Гріра навряд чи призведе до серйозного перелому в американському суднобудуванні, яке, за даними Торгового представника США, скоротилося до виробництва менше п'яти нових суден на рік. "У нас більше немає суднобудівних потужностей у Європі та США, - підкреслює професор Веенстра. - У Південної Кореї та Японії не так багато вільних потужностей, вони є тільки у Китаю. Тому я не думаю, що ринок можна легко переформатувати".
У поєднанні з іншими напрямками в рамках політики Трампа "Америка передусім", включно з планом щодо повернення Панамського каналу, пропозиція Джемісона Гріра містить у собі значні ризики для світової торгівлі та ланцюжків поставок, попереджають спостерігачі.
Наразі проєкт перебуває на стадії консультацій і громадських слухань, після чого буде остаточне рішення адміністрації Трампа. Якщо ініціативу схвалять, професор Веенстра бачить похмурі перспекти не тільки для морських перевезень, пов'язаних із Китаєм. "Цей проєкт торкнеться всіх іноземних судновласників. У підсумку будуть тільки переможені", - підсумував Веенстра.
ТЕГИ
ТОП-НОВИНИ
ПІДПИСКА НА НОВИНИ
Для підписки на розсилку новин введіть Вашу поштову адресу :


У розмові взяли участь президент Франції Емманюель Макрон, канцлер
Німеччини Фрідріх Мерц, голова Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн та інші
лідери. 
Державна служба геології та надр України продала спеціальний дозвіл
на розробку Любинецької нафтогазової площі у Львівській області.
Верховна Рада не розглядатиме питання запровадження ПДВ для фізичних осіб-підприємців.
Європейська комісія в середу офіційно запропонувала внести Росію до
власного чорного списку країн з високим ризиком відмивання грошей і
фінансування терористичної діяльності.
Стабильное качество фарша — одно из ключевых условий для успешной кухни.
Независимо от формата заведения, будь то бистро или гастрономический
ресторан, консистенция, структура и свежесть мясной массы определяют
уровень блюда.
В Україні стартував оборонний збір на 1 млрд грн для захисту від "Шахедів". Про це повідомляє пресслужба Фонду Сергія Притули. Проєкт під назвою "Єдинозбір" проводиться фондом спільно з 412 бригадою Nemesis та Світовим Конґресом Українців.
Словенія планує виділити близько 43 мільйонів євро до кінця року на
закупівлю американського озброєння для потреб Сил оборони за програмою
PURL.
Уряд Норвегії вирішив замовити у Німеччині ще два додаткові підводні човни.
Швейцарія після відповідного рішення Ради ЄС теж схвалила оновлення
механізму щодо призупинення безвізового режиму для громадян третіх
країн.
Від початку своєї дії ініціатива PURL забезпечила близько 75% усіх ракет
для комплексів Patriot і близько 90% ракет для інших систем ППО, які
постачаються Україні.
Сполучені Штати вимагають від Європи взяти на себе більшість оборонних
можливостей НАТО, від розвідки до ракет, до 2027 року. Цей стислий
термін видався деяким європейським чиновникам нереалістичним.
Канцлер Німеччини Фрідріх Мерц відкинув передачу Сполученим Штатам
заморожених на території ЄС російських активів, що, за інформацією ЗМІ,
було предметом мирних переговорів, які просуває адміністрація Дональда
Трампа.
У листопаді 2025 року український ринок нових авто продовжив зміщуватися в бік електромобілів.
Соціологи зіткнулися з новим ризиком, оскільки великі мовні моделі (LLM)
здатні видавати себе за людей і проходити стандартні перевірки якості.
Понад третину нових легкових автомобілів, проданих у світі цього року, виготовлено в КНР.
Усі інші проєкти відходять на другий план заради покращення ChatGPT.
Функція працює лише між абонентами, які збережені одне в одного в контактах і використовують стандартний додаток для дзвінків.
Xiaomi EV продовжує стрімко нарощувати свої позиції на ринку електромобілів
Samsung офіційно показала свій перший потрійний складаний смартфон -
Galaxy TriFold. Модель стане доступною в Кореї 12 грудня, а згодом вийде
на ринки Китаю, Тайваню, Сінгапуру та ОАЕ. У першому кварталі 2026 року
смартфон також має з'явитись в США.