Фінансові новини
- |
- 25.12.25
- |
- 22:12
- |
-
RSS - |
- мапа сайту
Авторизация
Маркування в соцмережах та штрафи для блогерів. В Україні нові правила щодо реклами
13:57 04.10.2023 |

В Україні з 2 жовтня діють нові вимоги щодо реклами. Відтепер вона регулюється законом, що відповідає нормам ЄС. Зміни торкнуться рекламного контенту в інтернеті та на ТБ, чат-ботів, e-mail розсилок, публікацій блогерів у соцмережах.
РБК-Україна зібрало все, що потрібно знати про нововведення в рекламній сфері.
При підготовці матеріалу використовувались: текст закону 3136-IX про внесення змін до закону України "Про рекламу", публікації порталу mind.ua, роз'яснення юриста Mentors Law Firm Максим Попова у Facebook.
Реформа на шляху до ЄС. Головне з закону про рекламу
В Україні 2 жовтня 2023 введені в дію зміни до закону "Про рекламу", що були ухвалені Верховною радою наприкінці травня цього року.
Серед його положень:
* визначено поняття реклами та що до неї відноситься;
* встановлені правила для продакт-плейсменту;
* визначено критерії реклами в соцмережах, зокрема в YouTube, Facebook, Instagram тощо;
* встановлюється регулювання реклами через електронні засоби комунікації (e-mail, чат-боти, Messenger, Viber, Telegram);
* соціальна реклама буде більш доступною;
* збільшено рекламні квоти на ТБ.
Необхідність регулювання в сфері реклами є однією з семи рекомендацій Європейської комісії, які Україна отримала разом із статусом кандидата на вступ до Євросоюзу.
Реалізація положень закону наблизить нашу країну до вимог європейського законодавства у сфері аудіовізуальних послуг. Нововведення мають на меті захистити безпеку користувачів, зробити рекламу більш прозорою та зменшити кількість випадків шахрайства.
Що вважається рекламою
Відповідно до закону, рекламою є інформація про товар, особу, послугу чи ідею, що розповсюджується за гроші чи іншу винагороду для формування та підтримання обізнаності серед споживачів.
Направленою на українських споживачів є реклама предмету/послуги, що доступні в Україні, в рекламодавця є офіс в Україні або реклама здійснюється українською мовою.
Варто зазначити, що в рекламі заборонена дискримінація, використання гендерних стереотипів, представлення людського тіла як сексуального об'єкта (якщо це не безпосередньо пов'язано з продуктом).Також заборонена реклама товарів/послуг/осіб, пов'язаних із державою-агресоркою.
Реклама в соцмережах та її маркування
Закон про регулювання реклами встановлює правила для провайдерів платформ спільного доступу до відео та інформації (YouTube, Facebook, Instagram та ін.) в Україні.
Провайдери мають право самостійно вирішувати, скільки реклами показувати, але вона повинна відповідати законам про конкуренцію та правам споживачів.
Провайдер має створити технічну можливість для маркування рекламних матеріалів, а користувач, що завантажує контент, повинен маркувати його.
Вимоги до розміщення всіх форм реклами на платформах спільного доступу встановлюватимуть органи саморегулювання чи спільного регулювання. Закон про рекламу заохочує таке регулювання, що можуть здійснювати безпосередньо представники рекламної індустрії шляхом створення спеціальних правил і кодексів.
Правила та штрафи для блогерів
В новому рекламному законодавстві з'явилися визначення користувацького контенту (пости та відео в соцмережах). До того ж, як було вказано вище, рекламою вважатиметься просування товару чи послуги не тільки за гроші, але й за інші форми винагороди.
Це означає, що відтепер "огляди", "розпаковки" блогерів теж будуть рекламою, навіть якщо людина отримує за неї не гроші, а, до прикладу, знижку чи робить рекламу по "бартеру".
Блогери обов'язково мають маркувати подібний контент.
За словами юриста, за порушення закону передбачено відповідальність у вигляді штрафу розміром пʼятикратної вартості реклами.
Ця сума зазначається у контракті та подається замовником у Держпродспоживслужбу. Якщо вартість встановити неможливо, то фіксований штраф - до 300 неоподаткованих мінімумів (5100 грн).
Маркування в соцмережах та штрафи для блогерів. В Україні нові правила щодо реклами
Правила продакт-плейсменту
Продакт-плейсмент - різновид непрямої реклами, коли інформація про товар/послугу/особу розміщується у програмах аудіовізуальних медіа (фільми, розважальні шоу та ін.) чи в користувацькому контенті соцмереж як елемент сценарію.
Раніше продакт-плейсмент рекламодавці могли "маскувати" під спонсорство. У законі дані форми реклами розділені та вперше введено регулювання продакт-плейсменту, щоб забезпечити більшу прозорість та захист інтересів громадян.
* продакт-плейсмент забороняється розміщувати в новинах, програмах для дітей, релігійних та спеціальних програмах;
* рекламодавець не має права впливати на зміст таких програм та контенту, час їх виходу в ефір, на відповідальність та незалежність суб'єктів у сфері медіа;
* забороняється пряме заохочення до купівлі товарів, не повинно надаватися надмірного значення цим товарам при демонстрації реклами;
* глядачі мають бути чітко поінформовані про наявність продакт-плейсменту у програмі або контенті за допомогою відповідної ідентифікації.
Крім того, заборонений продакт-плейсмент тютюнових виробів, азартних ігор, рецептурних лікарських засобів, товарів, реклама яких не передбачена законом.
Зазначимо, норми щодо продакт-плейсменту, визначені законом "Про рекламу", застосовуватимуться винятково до програм аудіовізуальних медіа та користувацьких відео, створених після 1 січня 2024.
Більше реклами на ТБ
Правила показу реклами в телеефірі також змінилися. Якщо раніше час на демонстрацію рекламних роликів обмежувався квотою в 15% від усього ефірного часу, то тепер умови стали іншими.
У кожному проміжку часу між 06:00 та 18:00 та між 18:00 та 00:00 загальний час, відведений для розміщення рекламних роликів в ефірі може сягати 20%.
Трансляція фільмів (крім серіалів та документальних фільмів) та програм новин може перериватися на рекламу чи ролики телепродажу не більше одного разу кожні 30 хвилин.
Проте до нової квоти не включаються спонсорство, продакт-плейсмент, соціальна реклама, самореклама каналу.
Заборона спаму
Закон має захистити споживачів від надокучливої реклами. З набуттям чинності нових норм розповсюдження рекламних повідомлень на електронну пошту, через чат-боти, веб-сайти тощо регулюється українським законодавством про боротьбу з недобросовісною конкуренцією та підпадає під дію законодавства про захист прав споживачів.
Зокрема, забороняється розповсюдження реклами у формі спаму, у тому числі здійснення масових дзвінків з використанням будь-яких технологій комунікацій без попередньої письмової згоди споживача, у тому числі в електронній формі.
За спам передбачено штраф у розмірі 3 тис. неоподаткових мінімумів доходів (51 тис. грн)
Соціальна реклама
Створення та розміщення соціальних рекламних роликів стане доступнішим. Рекламодавцями можуть виступити як державні інституції, так і громадяни чи некомерційні організації.
Соціальна реклама може публікуватися за грошову чи іншу винагороду або безоплатно. Водночас обмежується розміщення цього виду реклами за кошти державного чи місцевого бюджету під час виборчих процесів, крім випадків, коли рекламу замовляють виборчі комісії.
Пільги на розміщення соціальних рекламних роликів матимуть заклади освіти, культури, охорони здоров'я, що фінансуються з державного або місцевих бюджетів, а також благодійні організації.
На телебаченні, радіо в друкованих чи онлайн-медіа така реклама повинна бути відокремлена звуком, відео чи позначкою "соціальна реклама".
ТЕГИ
ТОП-НОВИНИ
| Верховна Рада зможе проголосувати дату виборів президента після підписання мирної угоди – Зеленський |
ПІДПИСКА НА НОВИНИ
Для підписки на розсилку новин введіть Вашу поштову адресу :


Україна 24 грудня оголосила про успішне завершення розрахунків за
операцією з реструктуризації ВВП-варантів 2015 року на 2,635 млрд дол.
Власники паперів отримали нові держоблігації; всі ВВП-варанти
анульовано.
Президент України Володимир Зеленський зазначає, що у визначений момент
після підписання мирної угоди або в процесі її реалізації Верховна Рада
буде спроможна проголосувати дату проведення президентських виборів в
країні.
Референдум щодо повної угоди, яка закріпить закінчення війни, може бути
проведений в Україні, але для його проведення необхідно мінімум 60 днів і
повне припинення вогню на цей термін, повідомив президент України
Володимир Зеленський.
Президент Володимир Зеленський представив версію рамкового документа на
20 пунктів між США, Європою, Україною та росією щодо завершення
російсько-української війни.
Діалог щодо підпункту мирного плану, згідно якого США мали отримувати
компенсації за надані Україні гарантії безпеки, продовжується, повідомив
президент Володимир Зеленський під час спілкування з журналістами.
Кожен власник складу рано чи пізно стикається з банальною проблемою -
місця не вистачає. Товарів стає більше, асортимент росте, а стіни
приміщення залишаються на місці.
В Україні стартував оборонний збір на 1 млрд грн для захисту від "Шахедів". Про це повідомляє пресслужба Фонду Сергія Притули. Проєкт під назвою "Єдинозбір" проводиться фондом спільно з 412 бригадою Nemesis та Світовим Конґресом Українців.
Середня ціна на первинному ринку станом на кінець 2025 року склала $2011
за кв.м, або 84,6 тис. грн/кв.м, за рік зростання на 3,3% у доларовому
еквіваленті, повідомили у пресслужбі City One Development
Учасники проведеного у жовтні консенсус-прогнозу Міністерства економіки,
довкілля та сільського господарства погіршили порівняно із квітнем свої
оцінки зростання валового внутрішнього продукту (ВВП) України на цей
рік з 2,9% до 2,1%, а на наступний - з 3,9% до 2,4% з варіативністю
оцінок від 1% до 3,3%.
Фіксовані ставки оренди для магазинів торгової галереї площею 50-200 кв.
м за рік зросли на 1,3% - до $22,4 у 2025 році з $22,1 у 2024,
повідомили агентству "Інтерфакс-Україна" у пресслужбі UTG.
Уряд відклав застосування нового Національного переліку відходів та
Порядок класифікації відходів для цілей оподаткування до 1 січня 2027
року.
Державна митна служба, починаючи з 1 січня 2016 року, видала українським
підприємцям 1,5 млн сертифікатів з перевезення форми EUR.1.
"Під час проведення аукціону запити потенційних
компаній-постачальників значно перевищили обсяг виставленої на розподіл
пропозиції", - повідомило НЕК "Укренерго" у четвер.
Ціни на нафту еталонних марок у середу незначно знизилися на тлі низької
активності торгівлі через різдвяні свята в США, Європі, а також у низці
азійських країн.
Michelin представить на виставці Consumer Electronics Show (CES) 2026
в Лас-Вегасі нову лінійку «розумних» шин, здатних в режимі реального
часу відстежувати власний знос і стан.
За даними корейських медіа, ці чипи пройшли кваліфікаційні випробування
NVIDIA та отримали найвищі оцінки серед усіх виробників у ключових
параметрах.
Jaguar завершив виробництво автомобілів з двигунами внутрішнього
згоряння, зібравши останній кросовер F-Pace на заводі в Соліхаллі у
Великій Британії.
Бізнес дещо поліпшив оцінку судової системи України у 2025 році.
Загальний показник судового індексу зріс до 2,75 бала (проти 2,60 бала
торік) за п'ятибальною шкалою. Це найвищий показник за 12 років.
Журналіст-розслідувач New York Times Джон Каррейру, відомий викриттям
шахрайства компанії Theranos, подав позов проти кількох великих
технологічних компаній, які працюють у сфері ШІ. Про це пише Reuters.
В українських акаунтах ChatGPT з’явився новий бюджетний тариф за $4.
З 22 грудня українці почали отримувати сповіщення від банку Revolut про
закриття їхніх рахунків, з коротким поясненням "через вимоги місцевого
законодавства".